Kundstudie

Bauhaus

BAUHAUS ville skapa en onlinemiljö som skulle passa både B2C- och B2B-kunder och som gav dem virtuella verktyg för att underlätta shoppingen.
Vaimo hjälpte BAUHAUS uppnå detta genom att bygga anpassade funktioner på webbplatsen, såsom guider som hjälper kunderna att göra rätt val av produkter baserat på typ av projekt som kunden ska genomföra.

Utmaningen

Före maj 2011 var BAUHAUS Sveriges närvaro på nätet begränsad till en produktkatalog utan möjlighet till köp. I början av 2012 beslutade BAUHAUS att öppna sina dörrar på nätet för både B2B- och B2C-kunder, genom en uppdaterad webbplats som kunde hantera en enorm mängd produkter, attribut och stor komplexitet. BAUHAUS ville ha en stabil och responsiv e-handelsplattform som gjorde det möjligt för dem att anpassa allt och även förstklassig integrationskapacitet för lagerhanteringssystem och betalningsalternativ. Inledningsvis ville BAUHAUS ha webbutiken separerad från de fysiska butikerna samt tillgodose de konsumenter som inte har ett BAUHAUS-varuhus i närheten.

Lösningen

BAUHAUS ville skapa en onlinemiljö som skulle passa både B2C- och B2B-kunder och som gav dem virtuella verktyg för att underlätta shoppingen. Vaimo hjälpte BAUHAUS uppnå detta genom att bygga anpassade funktioner på webbplatsen, såsom guider som hjälper kunderna att göra rätt val av produkter baserat på typ av projekt som kunden ska genomföra. Tredjepartsintegrationer med Nosto och Resurs Bank stödjer produktrekommendationer, notifikationer om “åter i lager” och betalningslösningar. B2B-portalen är helt skräddarsydd och API-sessionsbaserad med sin egen uppsättning av betalningsalternativ och ett BAUHAUS-kreditkort. Webbplatsen gör det enkelt för kunden att handla, hitta närmaste varuhus, boka installation och även ordna specialleveranser.

%

Ökning av intäkter senaste 12 månaderna

Besökare/Dag under högsäsong

%

Ökat genomsnittligt ordervärde

Besökare/Dag under lågsäsong

Funktioner

• Funktion för val av kulör på målarfärg

• Store Locator

• Click & Collect

• Montageservice

• Tre språk

• Specialprissättning med t ex pris per kvm

• Möjlighet till mängdrabatt

• “Åter i lager”-notifikationer

• Relaterade produkter, som t ex tillbehör

• Integration av Magento med Nosto och Resurs Bank

• Extern kontohantering per session via API

• En webbplats för både B2B och B2C

• Överföring av varukorg mellan olika sajter för slutgiltig order

• Multi-site

Utmärkande Funktioner

Uterumskonfigurator

Uterumskonfiguratorn ger kunden möjlighet att skräddarsy sitt uterum. Olika utföranden i form av säsong, utseende och tillbehör byggs ihop utifrån kundens önskemål och behov. Uppsättningen och valen hämtas direkt från BAUHAUS leverantör och sätts ihop till ett helhetspaket från ett antal enskilda produkter.

Click & Collect

Att kunden ska kunna välja leverans hem eller upphämtning i varuhus är idag mer eller mindre en självklarhet när man handlar på nätet. BAUHAUS stöder detta till fullo då man låter kunden lägga produkter i varukorgen med val om leverans eller upphämtning. Vad kunden i slutänden väljer stötar man för i varukorgen. Kunden har valet att betala i varuhus eller direkt via de vanliga betalsätten som finns. Varorna finns oftast att hämta dagen efter i valt varuhus.

Företagsservice

Företagskunder kan lägga beställningar för både leverans och upphämtning i samma process. Inga separata beställningar är nödvändiga. Kunden kan också hantera olika konton knutna till företaget så att varje medarbetare kan göra sina egna beställningar direkt till de aktiva projekteringsplatserna. Dessa sparas i en egen adressbok. Kunden ser även all beställningshistorik, både online och i varuhusen. Samt att kunden kan betala med BAUHAUS egna företagsfakturafunktion.

Tidsbestämd leverans

På vissa platser i Sverige kan kunden själv välja när leverans ska ske. Detta görs med hjälp av aktuellt postnummer. Kunden får upp val om dag och tidsperiod när leverans ska ske. Dessutom kan kunden också välja på en rad olika tilläggstjänster så som precis tidsleverans, bortforsling av emballage eller inbärning till ytterdörr.

Vaimo hjälper BAUHAUS att ta komplexiteten i byggvaruhandeln till webben på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt. Vaimo levererar en stabil plattform som stödjer vår tillväxt och vår verksamhet. En grupp energiska människor som bevisligen har levererat värdefulla lösningar på ett konsekvent sätt.”

Steen Hestehauge
eCommerce & System Manager, BAUHAUS Sverige

Se andra kundstudier

Proactiv+

Proactiv+ webbutik byggdes på hårdkodade, oflexibla mallar som påverkade butikens stabilitet. Man ville gå över till en responsiv design för att tillgodose en mobildriven målgrupp, förbättra kundupplevelsen och göra det lättre att uppdatera webbplatsen internt.

Björn Borg

Björn Borg ville göra sin e-handelplats mer användarvänlig, förbättra betalningsprocessen och göra den mer kostnadseffektiv. Valet föll på Magento genom rekommendation från andra e-handlare. Tack vare stor kunskap och expertis inom e-handel valdes Vaimo som leverantör av plattformen.

Vaimo = hjärta på Samiska

Vi är certifierade Magento-experter och har tillhandahållit lösningar på plattformen sedan 2008. Genom att vara 100% fokuserade på Magento och ha ett eget team av 300+ e-handelsexperter med bred kompetens, ser vi till att din e-handelsplats fungera sömlöst med andra delar av din verksamhet. Vår medarbetare har stort kunnande och erfarenhet inom kärnan av e-handel - affärssystem, orderhantering och betalningssystem etc.