Stockholm 14 september 2017


Vi kan stolt meddela att Vaimo har förvärvat det svenska bolaget Notitium. Förvärvet innebär att Vaimo ytterligare stärker sitt erbjudande inom hantering av produktinformation, s.k. PIM-lösningar. Vaimos erbjudande inom PIM, som riktar sig mot den globala marknaden, omfattar nu inRiver PIM och Akeneo PIM.

”Att förvärva Notitium är ett viktigt strategiskt steg som innebär att vi ytterligare utökar och förbättrar vårt om- nikanal-erbjudande gentemot våra befintliga och potentiella kunder inom B2B och B2C såväl i Sverige som övriga världen. Efterfrågan på lösningar för att hantera produktinformation ökar kraftigt och vi har erfarenheten och kunskapen som krävs för att framgångsrikt kunna leverera dessa lösningar. Våra lösningar kan imple- menteras separat eller som en del av en e-handelslösning på Magento Commerce-plattformen hos befintliga såväl som framtida kunder,” säger David Holender, VD på Vaimo.

”Notitium har uteslutande fokuserat på att leverera IT-lösningar för hantering av produktinformation i över sex år. Vår långa erfarenhet och kompetens inom produktinformation, kommunikationsstrategier och multi- kanalpublicering kompletterar Vaimos expertis på området. Vi har arbetat med en mängd olika branscher och har utvecklat specialanpassade PIM-lösningar för livsmedelsföretag och handeln. Vi ser fram emot att bli en del av Vaimo globala team bestående av drygt 300 e-handelsexperter,” säger Magnus Bengtsson, VD på Notitium.

Förvärvet av Notitium följer det tidigare kommunicerade strategiska partnerskapet med InRiver. Genom att bredda PIM-erbjudandet och förvärva Notitium samlar Vaimo på sig ytterligare erfarenhet och djup kunskap om PIM-implementeringar och kan därmed erbjuda bättre tjänster till sina kunder globalt.

Om Vaimo 

Vaimo är världsledande på att hjälpa företag att nå e-handelsframgång genom prisbelönta, digitala e-handels- sajter, omnikanal-lösningar och mobila appar på Magento-plattformen. Vårt fokus är att driva digital innovation och våra tjänster spänner över hela spektret av e-handlarnas behov – från strategi, design, utveckling, optimering och hosting eller än längre om kundens e-handelsinitiativ så kräver. Vår främsta uppgift är att se till att våra kunder på bästa sätt kan öka sin försäljning.

Vaimo, som grundades 2008, har cirka 300 medarbetare fördelade på 15 kontor i Europa, Asien och Stilla- havsregionen samt Afrika. Tack vare vår globala närvaro kan vi utveckla nära och långsiktiga relationer med våra kunder. Magento värdesätter vår kunskap och erfarenhet och utsåg oss 2015 till EMEA Partner of the Year, 2016 till Omnichannel Partner of the Year och 2017 till Magento Global Elite Partner.

Om Notitium 

Notitium grundades 2011 och fokuserar på att leverera IT-lösningar för hantering av produktinformation (Pro- duct Information Management – PIM). Bolagets mål är att vara bäst när det gäller att analysera kundbehov och leverera enkla, kostnadseffektiva lösningar som går snabbt att implementera. Notitium har levererat PIM-lös- ningar till över 15 varumärken, inklusive 24MX, XLMOTO, Sledstore, Kamasa Tools, Rantzows Sport, GPA Flow Systems (Indutrade), Smedbo, Kung Markatta, Findus med flera.

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.