Nyligen lanserat

Väskan


Väskan är Sveriges äldsta väsk- och handskbutikskedja. Företaget grundades 1939 i Karlskoga och har drivits av samma familj sedan dess, nu i tredje generationen. År 2008 utökade Väskan sin försäljning med digital handel. Tack vare Väskans satsning på e-handel tilldelades företaget 2012 det prestigefulla priset årets Digitala Gasell av Dagens Industri för deras starka tillväxt samt att de nått såväl nya kundgrupper som marknader. Inför Väskans 80-års jubileum under 2019 har en ny e-handelsplattform tagits fram tillsammans med Vaimo. Målet är att den nya plattformen ska lägga grunden för en framtida expandering och samtidigt hålla kvar Väskans historia, rötter och trogna kundkrets som byggts upp under generationer.

Utmaningen

Väskans tidigare e-handelslösning var komplex och svåranvänd. Därför behövdes en plattform med mer flexibilitet samt möjlighet till en framtida expansion på andra marknader. Väskans delägare, Andreas Wahlsten, hade fått insyn i Magentos överlägsenhet på just de områdena samt dess förmåga att integrera flera system under ett och samma tak. Efter rekommendationer valde Väskan att vända sig till Vaimo – en Magento Global Elite Partner – för att förvandla företagets digitala närvaro, förvalta deras e-handelsprofil och se till att de ligger i framkant av den digitala utvecklingen. En del av utmaningen bestod även i det direkt praktiska i att slutföra ett nytt e-handelsprojekt, men Väskan visste att den digital förändringen var absolut nödvändig för en långsiktig utveckling samt försäkra företagets konkurrenskraft och framgång.

Lösningen

Vaimo levererade en responsiv och lättnavigerad webbshop med möjlighet till skalbarhet inför en framtida expansion. Med Väskans förtroende valde Vaimo att implementera frontend-systemet Angular, vilket ersätter Magentos egna standardlösning för frontend. Angular medför ett enklare arbetsflöde för Väskan, och tillåter enkla och snabba uppdateringar på sidan. Utöver det kombinerade Vaimo det bästa inom personalisering (Nosto), användargenererat innehåll (Yotpo) och optimerad sökning (Klevu) för att leverera en förbättrad och sömlös användarupplevelse. Med över 4000 produkter tillgängliga i flera olika färger, storlekar och design var det kritiskt att kunder utan krångel kunde navigera mellan dessa alternativ. Vaimo konfigurerade sidan med användarvänligheten i åtanke genom att arrangera produkter efter deras attribut och med en genomgående filtrering – vilket alla lägger grunden för expansionsplanerna.

FEATURES IMPLEMENTED

• Byggd på Magento 2

• Angular Frontend

 

• Integration av Yotpo reviews

• Integration av Nosto produktrekommendationer

• Optimerad sökfunktion genom Klevu

• Betalning med Klarna checkout

 

PROJEktleverans

Genom hela projektperioden har Väskan och Vaimo jobbat nära varandra för att ta fram den bästa e-handelslösningen. I och med skapandet av ett nytt ramverk har det uppkommit en rad utmaningar, men med det starka samarbetet mellan de två parterna har dessa överkommits och projektet blivit en framgång.

“Vi har verkligen uppskattat den professionalism, det bemötande och det engagemang vi har fått från Vaimos sida. Vaimo visar att de verkligen vill och försöker hjälpa; så fort problem har uppstått så har det också lösts direkt vilket har bidragit till en pålitlig affärsrelation.”

Andreas Whalsten

Delägare, Väskan

framtidsplaner

Nu när en användarvänlig, digital handelslösning är på plats är den globala expansionen nära till hands för Väskan. Deras mål är att nå fler marknader runt om i världen och på så sätt utveckla verksamheten. På lokal nivå vill Väskan bredda sitt erbjudande offline genom att utöka sina sex fysiska butiker. Denna mix av offline och online gör det möjligt för Väskan att erbjuda en omnikanalsfokuserad köpupplevelse för sina kunder.

besök sidan

Väskan


Kliv in i Väskans värld, här kan du hitta ett brett utbud med kvalitetsväskor som passar alla tillfällen och personligheter.

Fler kundstudier

Proactiv +

Proactiv+ webbutik byggdes på hårdkodade, oflexibla mallar som påverkade butikens stabilitet. Man ville gå över till en responsiv design för att tillgodose en mobildriven målgrupp, förbättra kundupplevelsen och göra det lättare att uppdatera webbplatsen internt.

Björn Borg

Björn Borg ville göra sin e-handelplats mer användarvänlig, förbättra betalningsprocessen och göra den mer kostnadseffektiv. Valet föll på Magento genom rekommendation från andra e-handlare. Tack vare stor kunskap och expertis inom e-handel valdes Vaimo som leverantör av plattformen.

 

Vaimo = hjärta på Samiska

Vi är certifierade Magento-experter och har tillhandahållit lösningar på plattformen sedan 2008. Genom att vara 100% fokuserade på Magento och ha ett eget team av 300+ e-handelsexperter med bred kompetens, ser vi till att din e-handelsplats fungera sömlöst med andra delar av din verksamhet. Vår medarbetare har stort kunnande och erfarenhet inom kärnan av e-handel - affärssystem, orderhantering och betalningssystem etc.