Kundstudie

Proove

Proove har sitt huvudkontor i Sverige och filialer i Kina där de utvecklar och tillverkar innovativa och banbrytande lösningar för att göra ditt liv och hem smartare. Företagets portfölj innefattar tre varumärken; Holdit, Smartline och Telldus med produkter inom mobiltillbehör, elutrustning, belysning och smart hemelektronik.

Fokus på produktberikning

Prooves tidigare affärssystem hade ett antal ineffektiva delar som höll företaget tillbaka. På grund av bristande processer var det omöjligt att veta om produkterna var 100% berikade och korrekta. Proove behövde ofta reagera på förfrågningar från kunder för att kunna veta vilka produkter de behövde berika. Detta orsakade för lång tid till marknadsintroduktion, något som Proove behövde ta itu med för att ta företaget framåt. Förutom klarhet kring produktprocesser behövde företaget också involvera kollegor i Kina i berikningsprocessen. Från en strategisk synvinkel behövde Proove funktionaliteten att exportera stora mängder data och enkelt nå sina kanaler. Ett nytt tillvägagångssätt behövdes för att klara dessa krav, utöka verksamheten och få bort ineffektiviteten.

Lösningen: en enda källa

Vaimo implementerade en anpassad Akeneo PIM-lösning. Denna PIM har skapat den infrastruktur som behövdes för snabbare och enklare produktberikning. Detta tillåter också Proove att bättre strukturera sina processer. Det betyder att fler människor, befattningar och avdelningar kan berika produkter, inklusive kollegor på Prooves Kina-kontor. PIM har också utrustat personal med autonomin att lägga till, övervaka och massredigera attribut. Detta sparar tid och förbättrar den övergripande kvalitén på Prooves utgående data. En av de främsta fördelarna med PIM är att Proove nu har möjlighet att skapa produktmodeller på sin e-handelssida. Detta tillåter kunder att se annan design och andra modeller när de visar en produkt. Detta förbättrar inte endast användarupplevelsen på sidan utan det leder även till ökad försäljning och konvertering. Internt har Proove nu möjlighet att skicka information från sitt PIM till kund-PIM vilket reducerar behovet av manuell katalogisering och förändring av data i samma process.

Framgång genom samarbete

Till att börja med hölls flera möten mellan Vaimo och de olika Proove-avdelningarna (försäljning, marknadsföring och produkt) för att förstå hur en PIM skulle kunna gynna alla delar av verksamheten. Med en plattformsagnostisk metod kunde Vaimo objektivt föreslå den mest lämpliga lösningen för Prooves verksamhetsmål. Med ett kontor i Sverige har samarbetet genom hela projektet varit starkt, något som säkerställt en effektiv leverans av lösningen.

”Från start har vi känt att Vaimo inte endast förstod vår verksamhets behov utan även fokuserade på att bygga ett långsiktigt partnerskap med oss, vilket var viktigt. Vaimo har enorm erfarenhet och vi gillar att de kunde erbjuda flertalet integrationer och anpassningar. Vi är extremt nöjda med vår PIM-lösning och ser stor potential i hur det kan fortsätta hjälpa Proove i framtiden – vi ser fram emot att se vart det tar oss. ”

Jonas Lundström
Logistics Manager, Proove

Grunden för tillväxrt

Prooves omedelbara plan är att använda den nya PIM-funktionalitetet för att öka marknadsföringen på e-handelssidan, till exempel genom att lägga till flera språk. Proove kommer också fortsätta att skapa fler produktmodeller med tanke på deras framgång och påverkan i att driva försäljning. I ett längre perspektiv planerar det svenska företaget att lägga till många fler funktioner på sin e-handel med hjälp av den större attributdata som den nya PIM-lösningen erbjuder.

Se andra kundstudier

Bauhaus

BAUHAUS ville skapa en onlinemiljö som skulle passa både B2C- och B2B-kunder. Vaimo hjälpte BAUHAUS uppnå detta genom att bygga anpassade funktioner på webbplatsen, såsom guider som hjälper kunderna att göra rätt val av produkter baserat på typ av projekt som kunden ska genomföra.

Proactiv +

Guthy-Renkers Proactiv+ webbutik byggdes på hårdkodade, oflexibla mallar som påverkade butikens stabilitet. Man ville gå över till en responsiv design för att tillgodose en mobildriven målgrupp, förbättra kundupplevelsen och göra det lättre att uppdatera webbplatsen internt.