När var senaste gången du fick en födelsedagspresent som du inte gillade eller ville ha?

Vi kanske inte gillar att erkänna det, men det händer. Ett klädesplagg i en färg du absolut inte gillar, en hushållsartikel som du redan äger, ett smycke som inte är din stil eller en flaska av något som du aldrig gillat smaken av.

Om du någonsin varit i den positionen så förstår du känslan; snarare än exalterad sköljer känslan av besvikelse över dig när du öppnar presenten.

Har du dock undrat varför du fick något du inte ville ha?

Sannolikt beror det på att personen inte känner dig tillräckligt bra. Han eller hon kanske inte dina passioner, intressen, livsstil eller motivationer och chansade endast på en presentidé. Eller så gick personen för något säkert och generiskt.

Men vad händer om dessa personer kände dig lite bättre? Vad händer om de visste att du just börjat med fotografering som hobby igen, att du nyligen köpt en ny cykel och att bakar varje lördagsmorgon? Med dessa tre delar av personlig information skulle det finnas en mycket bättre grund till att hitta något som skulle ge dig riktigt värde och nöje.

Eller så tar vi det åt andra hållet istället.

Jämför att köpa en present till en ny kollega som du har känt två dagar mot en present till en väldigt nära vän som du känner utifrån och in.

Utan någon riktig information om din nya kollega gör du en vild gissning eller tar något som kan användas av alla. Om din vän har du däremot mycket information, och därför är du bättre rustad till att köpa en present som de vill ha och kan glädjas av.

Exakt samma gäller för dina kunder. Om du  kan ge kunderna något anpassat efter deras behov på ett sätt som passar dem, kommer du att se återkommande nöjda kunder. Men om du erbjuder olämligt innehåll, produkter, kommunikation eller kampanjer, så kommer de, som i det tidigare exempelt, att känna sig missnöjda. 

Med kundernas förväntingar högre än någonsin är personliga upplevelser avgörande för företagets framgång. Faktu är att en förbluffande 78,6% av konsumenterna menar att de endast kommer engagera sig i ett varumärkes erbjudanden om kampanjerna är direkt knutna till tidigare interaktioner. I dagens konkurrenskraftiga e-handelslandskap blir personliga kundupplevelser den viktigaste skillnaden för varumärken världen över. 

Istället för att gissa och hoppas måste ditt företag förutse kundernas behov och personalisera deras köpresa vid varje steg. Du bör utnyttja kraften i data och kundbeteende för att få verklig inblick i vad som får kunderna att köpa och använda det för att skapa en indiviuell upplevelse. Detta ger inte bara kunderna ett verkligt värde utan hjälper också till att utveckla och vårda ditt förhållande med dem.

Upptäck hur Vaimo samarbetade med klädjätten, Helly Hansen för att öka trafik, konvertering och intäkter genom att integrera inslag av personalisering.

 

Lyckligtvis kan du genom olika handelsverktyg och plattformar integrera personalisering i din e-handel för att glädja och inspirera din publik.

På Vaimo hjälper vi våra varumärkes-, detaljhandels- och tillverkarkunder runt om i världen att erbjuda personliga digitala upplevelser. Oavsett om det handlar om e-mailmarknadsföring, sökning, riktade kampanjer eller produktrekommendationer, tar vi personliga upplevelser direkt till dina kunder för långsiktig affärsframgång.

Ladda ner vår Partners Guide för att lära dig hur vi arbetar med våra teknikpartners för att implementera AI-drivna lösningar för personalisering.

Om du vill lära dig mer om hur vi levererar bevisade resultat för våra kunder, ta då i kontakt med en i vårt team idag!

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.