Nyligen arrangerade vi ett event i en av Stockholms finaste lokaler; Röda Rummet på restaurang Berns. På 1880-talet var denna plats regelbundet värd för den berömda författaren, August Strindberg, som diskuterade politik och konst med andra radikala bohemer.

Nästan 150 år senare träffades e-handelsexperter från Vaimo, Emarsys, Klevu och ett antal ledande varumärken och handlare för att diskutera allt som har med AI, personalisering och e-handel att göra. Kanske ett mindre radikalt ämne än under Strindbergs dagar, men ändå ett hett och trendigt ämne i handelssfären.

Vi gick ihop med våra partners Klevu och Emarsys för att prata om personalisering ur både kundernas och marknadsförarnas perspektiv.

Klevu är ledande i branschen vad gäller sök. Med hjälp av AI och innovativa tekniker levererar plattformen friktionslösa och övertygande upplevelser för kunder. Emarsys ger emellertid marknadsförare verktyg för att genomföra personaliseringsinriktade strategier. Och här hos Vaimo integrerar vi dessa lösningar med Magento för att driva framgång i digital handel för våra kunder.

Eftersom att middagen i Röda Rummet hölls dagen före Alla Hjärtans Dag kretsade diskussionerna kring hur vi kan bygga digitala upplevelser som kunderna kommer bli kär i. Konsumenternas förväntningar är trots allt enorma. Den moderna kunden förväntar sig personliga och smidiga upplevelser med varumärken vid alla beröringspunkter. En avgörande inriktning under kvällen var AI:s roll och maskininlärning i personaliseringsarbetet.

Trots AI:s stora potential pekade samtalen på att många företag inte utnyttjar det. En undersökning av Emarsys utförd på 717 företagsledare och beslutsfattare visade att de största rädslorna för företag är brist på tekniska färdigheter (66%) och att AI är ett alltför komplicerat förslag som inte passar med befintliga processer (65%). Det fanns också en allmän missuppfattning att företagen behöver dataforskare för att framgångsrikt använda AI. Men som diskussionen visade, bygger AI faktiskt ihop gapet mellan maskinen och marknadsföraren. Maskiner samlar in, analyserar och segmenterar data så att du kan fokusera på insikter snarare än att spendera tid på att gå igenom all data.

Sammantaget har AI (genom personalisering) förmågan att driva engagerande och övertygande digitala upplevelser. Den lär sig av kundens vanor och smak för att bättre förutsäga och ge vad de vill ha. I en tidsålder där val verkar obegränsat för konsumenterna, är denna typ av teknik avgörande för företagen att erbjuda personlig upplevelse.

För att se hur det här fungerar, låt oss se över din webbplats sökfunktionalitet som ett exempel. Automatiserad berikning av din katalog, korrekt automatisk ifyllning, trendande sökningar, naturlig språkbehandling, feltolerans och mycket, mycket mer. Dessa är bara några av de sätt på vilka AI revolutionerar sökningen och ser till att dina kunder tar del av rätt produkter vid rätt tidpunkt.

Genom AI kan sökningen också anpassas. Exempel på detta kan komma i form av personliga produktrekommendationer när du aktiverar sökning, främjar nyligen visade och trendande produkter samt personliga rekommendationer för resultat som returnerar noll sökfrågor. Alla dessa tjänar till att engagera och glädja användarna på din webbplats varje gång. Personliga sökfunktioner, via en plattform som Klevu, låter dig förutse dina kunders behov och sedan leverera!

Men AI kan positivt påverka så många andra områden i ditt företag. Ta marknadsautomatisering, som tillåter företag att erbjuda 1-till-1-marknadsföring så att varje kund har sin egen individuella, personliga upplevelse. Detta kan komma i form av triggande kommunikation kring nyckeldatum (födelsedagar och årsdagar) eller e-postmeddelanden för varukorgen som alla kan uppnås genom AI.

En plattform som Emarsys låter dig förändra stora mängder kunddata till intelligenta outputs oberoende av kanal. AI:s förmåga av självlärande innebär att du kan arbeta med flera kanaler, i flera instanser och över flera databaser. Du kan utnyttja denna funktion för att erbjuda oöverträffade digitala upplevelser för dina kunder.

Här på Vaimo förstår vi att det kan vara svårt att veta vad som ska prioriteras på din digitala resa. AI och maskininlärning kan ofta komma med negativa associationer, som att vara för komplicerat. Men tillsammans med våra partners har vi implementerat AI-teknik till lösningar för B2B och B2C-kunder, vilket har drivit resultat. Vaimo har också nyligen sammanställt ett whitepaper om ämnet AI och hur du kan utnyttja dess styrka i din e-handel.

implementerande av AI betyder inte nödvändigtvis att vi måste dyka in i den djupa delen. Som strategisk partner arbetar vi med dig för att bedöma hur AI kan omvandlas till verkliga resultat för ditt företag, oavsett var du är på din digitala resa.

 

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.