Meet Magento SE 2018

Förra måndagen hade Vaimo chansen att delta på Meet Magento i Sverige för att djupdyka i allting Magento.

Tidigare i år förvärvades Magento av Adobe, vilket naturligtvis var ett hett ämne under eventet – och såklart något vi på Vaimo, som Global Elite Magento Partner, var särskilt intresserade av. Även om det fortfarande finns behov av mer detaljer öppnade Magento eventet med att bekräfta att de kommer växa sig starkare tack vare Adobe-köpet. Som ett alternativ för mittenmarknaden vill Magento och Adobe förändra världen genom den digitala upplevelsen. Uppköpet tillåter båda partnerna att göra detta möjligt.

Magentos Channel Sales Manager, Stephanie Kershaw, visade starka siffror för Norden och framförallt den svenska marknaden. Industrin för e-handel var värd 20,6 miljarder euro under 2017 i Norden, med 40 % av omsättningen från Sverige.

Ben Marks, också han från Magento, betonade behovet för företag på Magento 1 att göra en plan för migrering då supporten slutar i juni 2020. Magento delar också för första gången öppet vad de jobbar med och hur deras framtidsplaner ser ut. Ta en titt här.

Ytterligare en intressant funktion från Magento är deras Innovation Lab, besök deras sida och bli inspirerad!

Vad leder då till en lyckad e-handel: vi hittade några inspirerande svar från samtalen på Meet Magento

Stor tonvikt lades på att vi alltmer går mot en handel som fokuserar på kundupplevelsen. Det är inte längre produkten, utan upplevelsen som hjälper dig att stå ut från konkurrenten. Engagera dina kunder i upplevelsen, till exempel med rikt och personligt innehåll, för att skapa starka förespråkare för ditt varumärke för att få dem att besöka din butik mer och på så sätt köpa mer.

Alla pratar o PWA
Vi la också märke till att PWA får allt mer uppmärksamhet. PWA står för Progressive Web Apps och bygger på en  filosofi om snabb, integrerad, pålitlig och engagerad app-erfarenhet. Idag finns det inte många detaljhandlare som arbetar med PWA, men Magento har som mål att göra det enklare för detaljhandlare att integrera.

Laddar…
Det kommer inte som en överraskning att en kund är förlorad eller i alla fall avskräckt om en webbsida tar mer än tre sekunder att ladda, ändå händer det fortfarande allt för ofta. Från och med juli i år använder Google sidhastighet som ett sätt att rangordna webbplatser. Därför är det lika viktigt att tänka på hastigheten på mobilen – om det inte är snabbt nog kommer du att förlora din potentiella kund.

Glöm inte att olika markander använder olika metoder
Varje marknad har olika betalningsmetoder, därför är det kritiskt att välja rätt!

Även när det kommer till länder i Norden måste du göra din research för att förstå de olika behoven på betalningar och preferenserna inom länderna. Det här gör att du kan erbjuda exakt vad dina kunder vill ha. Till slut leder det till fler förespråkare av ditt varumärke och på sätt ökad framgång i din verksamhet.

Magentos rapport om framgångsrika e-handlare inom B2B

Här är några viktiga punkter från Magentos senaste rapport för vad som funkar för B2B-handlare:

  • Email är fortfarande vad som används mest för online handel inom B2B.
  • Återigen, välj rätt betalningsmetod för dina kunder. För B2B finns det ofta ett behov av avbetalning.
  • Investera i rikt innehåll för att stödja försäljning och research, särskilt för de mer avancerade produkterna. Detta ökar försäljningen och minskar onödiga servicesamtal.
  • Hur strukturerar du produkterna på din webbplats? Se till att investera i smarta sökningar med nyckelfunktioner som synonymer, alternativ till konkurrerande produkter, SKU och autoifylld sökning.
  • Nå mobilköparen: nästa mobila generation – PWA!
Det var allt från Meet Magento SE, men glöm inte att snart är det dags för både MagentoLive Europe i Barcelona och D-B2B i Göteborg. Som platinumsponsorer för båda eventen kommer Vaimos team såklart vara på plats, så hör av dig om du är intresserad av biljetter eller för att boka in ett möte med oss för att prata allt inom digital handel.

På MagentoLive Europe kommer Vaimos CCO, PJ Utsi, stå på scen tillsammans med vår kund BAUHAUS. Vill du boka ett personligt möte med någon av våra teammedlemmar under eventet, boka in det här.

Under D-B2B tar Vaimos Sverigechef över scenen för att prata om psykologin och beteendevetenskapen bakom e-handeln. Kom gärna förbi vår monter för att se hur vi kan hjälpa dig nå dina mål med e-handeln.

Artikelns omslagsfoto: se.meet-magento.com

 

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.