“Jag går på semester nu så låt oss återkomma till det här efter sommaren igen.”

Låter det bekant?

För många B2B-företag kan sommaren signalera en distinkt säljsvacka. Telefonsamtal är obesvarade och eventuella svar på mailen visar alltför ofta “Out of Office” i ämnesraden.

Med tanke på att säljteam gärna behöver höra av sig till beslutsfattare i en organisation är det uppenbart att säljprocessen kan sakta ner.

Men så är det under sommaren. För i majoriteten av länderna på norra halvklotet kommer de potentiella kunderna antingen spendera sin tid för att ta det lugnt, jonglera barnaktiviteter eller checka av grejer från sin bucket list – som alla lämnar lite, eller ingen, tid över för dagar på kontoret.

Även om det oundvikligen kommer ta längre tid att få svar från kunder och att konvertera dina leads, så ska du inte kasta in handduken och vänta tills september kommer. Du kan använda denna relativa avmattning till din fördel genom att dra nytta av nya initiativ så att du är redo när verksamheten går tillbaka till det normala igen.

Låt oss därför titta på några sätt ditt företag kan få ett övertag över försäljningsnedgången.

Go Mobile or Go Home

Okej, dina potentiella kunder kanske inte sitter framför sina skrivbord, men även om de ligger i hängmattan på landet eller är ute och reser är chansen stor att de sitter med sina mobiler i handen. Det här är viktigt eftersom att mobil e-handel växer med en svindlande fart. Mobil står idag för drygt 60 % av alla e-handelsköp, och denna siffra kommer öka till 75 % inom bara några år.

Det betyder att det är viktigt (särskilt på den här tiden av året) att din webbplats är optimerad för mobilanvändare, och glöm inte att testa webbplatsen på olika sorters mobiler. Försäkra dig om att hela användarupplevelsen är snabb och problemfri, för alla tänkta personas.

Här är några av de viktigaste delarna för vad du ska eftersträva med din mobila sida:

  • En snabb sida utan fördröjningar
  • Snabba och enkla inköp genom ett eller två klick
  • En display som inte är rörig
  • Konsekvent utformning av din produktkatalog
  • En sida där det är lätt att fylla i formulär och textrutor
  • Intuitiv navigering bland sidor

Glöm inte sociala medier

Om dina prospekt är på sina mobila enheter under sommaren (vilket de med största sannolikhet är någon gång) kommer de troligtvis även att kolla sociala medier.

Glöm inte dina sociala medier på grund av den uppfattade säljsvackan. Om någonting så är det dags att bygga upp din strategi för sociala medier för att hålla kontakten med dina kunder och potentiella kunder. Att upprätthålla en stark social närvara kommer att förstärka relationen mellan dig och kunden och hjälper dig att värma upp de leads du har i din säljtunnel.

Var aktiv och var överallt; använd en blandning av innehåll, inte bara med fokus på ditt företag utan också med lekfulla, kreativa eller semesterrelaterade idéer för att matcha dina kunders miljö.

Tänk på ditt budskap

Sommaren är ett perfekt tillfälle att se över din verksamhet, och att alla initiativ går i samma riktning. Först och främst, se till att din meddelandestruktur är korrekt och uppdaterad. Kanske har du under sista kvartalet justerat din strategi, ditt företags uppdrag eller diversifierat dina erbjudanden – ändringar sker under arbetets gång. Det är därför absolut nödvändigt att dessa förändringar återspeglas i din webbshop för att säkerställa en sammanhängande varumärkeshistoria.

Utvärdera alla områden på din sida och det budskap som den visar och ta  hänsyn till följande frågor:

  • Är budskapet konsekvent hela vägen från ‘Om oss’-sida till kassan?
  • Finns det företagsspecifikt språk på din sida som kanske inte är begriplig för alla?
  • På en viss sida, är budskapet illustrerat på ett konsekvent och sammanhängande sätt för vad du erbjuder och varför det kommer att gynna kunden?
  • Är all terminologi aktuell och i linje med vad ditt företag faktiskt erbjuder?

Du vet såklart vad du erbjuder, vad dina USP är och varför ditt företag är bäst att köpa från. Men vet dina kunder det? Att titta på ditt innehåll med nya ögon kan vara en användbar övning för att du ska stärka ditt budskap och din varumärkeshistoria så att en kund bättre kan knyta an till den.

 

Läs mer om hur du kan höja din kundupplevelse idag!

Sätt användaren först

Tillsammans med att du utvärderar ditt budskap, ger sommaren den perfekta ursäkten till att undersöka din webbshop från en kunds synvinkel. För när var senaste gången du gick igenom olika kundresor på din webbplats med mobil, surplatta eller desktop? Om det var ett tag sedan så vill du se till att en kund får den erfarenhet som du tror att den får.

Spendera lite tid på att navigerar runt företagets hemsida och kontrollera att allt fungerar som det ska eller som är förväntat. Exempel på några saker att se upp för är:

  • Brutna länkar
  • Produktinformation som står i konflikt med varandra
  • Felaktiga omdirigeringar eller sidor
  • Bilder som är pixliga eller i fel storlek
  • Bilder eller filer som saknas
  • Problem med formatet

Utöka till nya marknader

Ett sätt att motverka tanken på ännu en långsam sommar i framtiden är att bredda ditt företag. Trots allt, på andra sidan världen är det vinter precis nu och efterfrågan kan blomstra! Att expandera till nya internationella marknader är ett tydligt sätt att minska risken för lokala marknadsförändringar.

Även om digital handel har gjort internationell expansion till en verklighet för många företag, behöver du fortfarande läsa på ordentligt innan du öppnar dina dörrar till nya platser.

Undersök dina målmarknader för att ta reda på:

  • Om det finns tillräcklig efterfrågan
  • Om det finns några hinder för att komma in på marknaden
  • Om det finns en lämplig partner du kan använda för logistik
  • Om det finns landsspecifika bestämmelser att vara medveten om

Tänk på dessa typer av frågor för att bedöma den strategiska lönsamheten vid inledningen av en expansion.

 

Om du vill expandera internationellt, läs våra viktiga steg och råd!

Lojalitetsprogram

Om du påverkas av den långsamma sommaren kan det vara bra att överväga att implementera ett lojalitetsprogram för att motivera dina prospekt. Ett lojalitetsprogram kan fungera som ett säkert sätt att hålla dina kunder engagerade i ditt företag, vilket innebär att de kommer att vara mer benägna att köpa från dig om och om igen.

Att få en belöning för varje köp kan uppmuntra till ett vaneformande beteende, vilket i sin tur innebär att fler kunder återvänder till din butik. Det ger dig även möjlighet att skilja ut dig från dina konkurrenter. I slutändan fungerar ett lojalitetsprogram som ytterligare en beröringspunkt mellan ditt företag och dina kunder, som dessutom ökar din varumärkeslojalitet och kundens lifetime value.

För att implementera ditt program på bästa sätt kommer här några viktiga punkter att tänka på:

  • Gör det enkelt att anmäla sig, och gör belöningarna enkla att förstå – ge dina kunder relevant information så att de kan visualisera de belöningar de kan få.
  • Premiera inte endast köp – tänk på andra sätt där dina kunder positivt påverkar bilden av ditt företag. Oavsett om det är att prenumerera på ditt nyhetsbrev, skriva recensioner, dela ditt innehåll eller delar ditt innehåll med vänner
  • Håll det relevant – se till att belöningen matchar kunden. För om det inte gör det kommer de att bli oengagerade och då förlora viljan att bidra till lojalitetsprogrammet. Låt kunden välja hur de använder sina välförtjänta lojalitetspoäng!

Vaimos kund, Momentum, erbjuder ett dedikerat belöningsprogram, “Multiply”, där kunderna samlar poäng för att få rabatter och cashback på en stor mängd produkter och tjänster.

Anpassa för att förbättrad kundupplevelse

I dagens tider måste du ta bort alla störningar för att få dina kunder till din webbshop och där köpa något. Ett sätt du kan göra detta på är att få varje kund att känna sig speciell och önskad genom personalisering. Kunderna vill inte känna att de endast är ett namn i en databas tillsammans med tusentals andra. De vill ha, och till och med kräver, någonting mer personligt. Personer gillar att veta att de betyder något – att de är viktiga – så det är ditt jobb att framkalla den känslan. En personaliserad service hjälper inte bara till att uppnå detta, det ökar även lönsamheten och livslängden hos varje kund.

Personalisering blir snabbt normen inom e-handel, så det är viktigt att du hittar åtminstone små sätt att skräddarsy ditt budskap på en individuell nivå.

Här är några exempel på sätt som du kan använda personalisering för att stärka dina kundrelationer:

  • Du behöver inte dyka in i den djupa delen av maskininlärningsalgoritmer för att förutsäga kundernas efterfrågan – börja smått med din grundläggande kunddata. Om du har ett namn, en födelsedag eller en plats kan du använda dessa små informationsdelar i mailutskick för att visa kunderna att du vet vilka de är och för att stärka förhållandet.
  • Använd kundens köphistoria och aktuella behov för att skapa skräddarsydda specialerbjudanden. Att leverera ett relevant erbjudande direkt till kunden visar att du är empatisk inför deras behov. Detta kommer att bygga förtroende.
  • Till sist kan du använda personalisering i din webbshop för en mer effektiviserad köpupplevelse. Din hemsida, produktsida och kassan kan alla användas för att ge relevant information baserad på webbhistoria och köpvanor.

Om du vill lära dig mer om hur Vaimo kan hjälpa till att driva ditt företags framgång inom digital handel till en ny nivå, ta kontakt med en i vårt team idag!

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.