Att expandera ditt företag till nya regioner har aldrig varit enklare.

Den digitala revolutionen ger ett helt nytt regelverk för affärsverksamheter. Det är nu möjligt att infiltrera utomeuropeiska marknader som bara för ett decennium sedan verkade oåtkomliga.

Detta ger nya möjligheter till B2B-företag som kan dra nytta av fördelarna med ett internationellt expansionsprogram. Bland annat genom en högre tillväxtpotential, exponering till nya marknader, diversifiering för att sänka risken från lokala marknadsförändringar och möjligheten att upptäcka nya industritrender med data från flera länder.

Det behöver dock inte betyda att en utlandsexpansion är en lätt match. Det kan vara förvirrande och frustrerande, men ofta är det ett okej problem att ha då det innebär att ditt företag växer och har ambition och hjälp går att få längst vägen!

För att bättre förbereda dig för nästa steg i ditt företags utveckling kommer vi nu att titta på några viktiga områden som du måste överväga innan du tar steget ut i en global expansion.

 

Gör din hemläxa

Med framstegen inom internet och e-handel kan det vara frestande att tro att global dominans är det uppenbara nästa steget för din verksamhet. Samtidigt som det kan vara det, måste du överväga grunden till beslutet.

  • Visar data en betydande organisk trafik till din webbplats från utomeuropeiska marknader?
  • Finns det tillräckligt med efterfrågan på din produkt hos målmarknaden?
  • Om så är fallet, hur är konkurrensen och hur skulle du sticka ut som företag?
  • Finns det några hinder för inträde att hantera?
  • Och, baserat på dessa prognoser, väger de potentiella fördelarna upp för kostnaderna för att expandera till den nya marknaden?

Du borde fråga dig själv dessa frågor för att bedöma om en expansion är ett lönsamt, strategiskt beslut just nu, och det kommer hjälpa dig att planera nästa steg.

 

Lokalisering

Lokalisering, i sina många former, ger de absolut nödvändiga byggstenarna i en internationaliseringskampanj. Det omfattar allt från att acceptera betalning i lokal valuta till strukturen på domänadresserna till översättningen av din webbplats och att ge kulturellt relevant innehåll. Lokalisering fungerar därför som en form av personalisering på geografisk plats.

Låt oss ta en närmare titt på de viktigaste byggstenarna i din lokaliseringsstrategi:

Översättning
Om du förväntar dig att din engelskspråkiga webbshop täcker alla marknader när du öppnar dina dörrar till internationella kunder, så kan du komma att förlora mycket potentiell försäljning. Den senaste undersökningen visar att engelska representerar endast 25 % av den totala internettrafiken. Så i det här fallet är den engelska webbshoppen otillgänglig för hela 75% av de globala internetanvändarna.

Språk är den största barriären som en potentiell kund kan möta. Du kan inte lita på automatisk översättning för att få det rätt och du kan inte förvänta dig att kunderna ska tyda vad du försöker berätta för dem. Det här är ett hinder som gör att potentiella kunder känner sig förvirrade och utmattade.

Varför låta ditt företag visa ett sådant första intryck? Framför allt annat, se till att du har exakta översättningar för länder som du vill nå.

Pris
Tillsammans med ett främmande språk är det lika förvirrande för en ny kund som kommer till din webbplats att se ett pris i en annan valuta. Inte bara kommer kunderna behöva göra valutaomvandling själv (vilket lägger till ett lager av friktion i köpet) utan dessutom kommer det skapa en skiljevägg mellan ditt varumärke och den potentiella kunden när en annan valuta än sin egen visas. Det kommer antagligen påverka din webbplats trovärdighet och visar brist på förståelse för att ditt företag har den här typen av marknad. Dessa faktorer kombinerade blir ett hinder för ett köp och hindrar den övergripande kundupplevelsen på din webbplats.

Kultur
Att förstå kulturella och lokala behov är en grundläggande del av att leverera på ditt lokaliseringsinitiativ. Om du planerar att rikta in dig på fem nya marknader, måste du tänka på displayen och budskapet på din webbplats i dessa fem geografiska områden. I själva verket kan du använda detta till din fördel för att bättre ansluta till dina olika målgrupper. Kanske finns det ett nationellt event eller högtid i en region som du kan använda för att bättre knyta an till din publik? Du bör åtminstone se till att grunderna är täckta, som lokala kontaktuppgifter och kundservicealternativ baserat på tidszon i den aktuella regionen.

IP Geolocation
Geo-targeting understryker din övergrupande lokaliseringsstrategi. Det gör din butik så tillgänglig som möjligt för ny publik. Genom att automatiskt bestämma platsen för dina besökare visar den då relevant innehåll, priser, språk, etc. Detta har en direkt positiv inverkan på användarupplevelsen, tar bort onödiga extra steg och möjliggör snabbare och effektivare besök på din webbshop.

Vaimos kund, Filippa K, började sin verksamhet i Sverige men har sedan dess blivit ett globalt varumärke. Läs mer om hur Vaimo arbetade med Filippa K för att utöka sin e-handel runt om i världen.

Design och användarupplevelse

Utöver de olika lokaliseringsstrategierna ovan är det viktigt att tänka på hur användarna ska interagera med dessa lokaliserade webbplatser. Du kanske tror att när det har gjorts lämpliga översättningar och valutajusteringar så är det klart. Tyvärr är det inte så.

Ordlängden och strukturen varierar mellan länder. Försök till exempel med att översätta några av dina produktnamn till nederländska, finska eller franska. Låt oss ta ordet ‘zip’ (för kläder); tre tecken på engelska, 12 på nederländska (ritssluiting), 17 på franska (la fermeture éclair) och fyra på japanska (ジ ッ パ ー). Föreställ dig nu din webbplats som antagligen innehåller flera tusentals ord. Du kanske då kan se hur översättningarna kan påverka layouterna på din webbplats, det vill säga vad gäller anpassning, ordavstånd och övergripande design och känsla. Det innebär att ditt team kommer få nya och ofta unika problem för varje sida, så det är värt att notera detta vid uppbuggnaden av tidsupplägget.

Förutom språk måste din landväxlaren vara genomtänkt för att minska friktion för dina kunder. I teorin, när en kund väljer en plats på landväxlaren, vad väljer de faktiskt? Språk, innehåll, valuta, nuvarande plats, fraktdestination? Återigen vill du minska mängden friktion och därför ha minimalt antal alternativ – endast ett alternativ på landväxlaren som representerar var någon handlar från och var de vill ha leveransen.

För Filippa K är landväxlaren baserad på var beställningen ska levereras. Detta görs tydligt (se nedan) för att undvika onödig förvirring för en besökare på webbplatsen.

 

Och till sist, med den ständigt växande andelen mobila shoppare, måste dina webbplatser utformas i samband med en mobil köpgrupp. Faktum är att den senaste undersökningen visar att mobilförsäljning år 2021 kommer att stå för nästan 75% av den globala försäljningen via e-handel.

Orderhantering

När det gäller leveranser och returer vill du göra det så lokalt som möjligt, så snabbt som möjligt och så billigt som möjligt. Utan detta kommer konkurrensen att fånga upp majoriteten av marknadsandelen. I det avseendet bör du därför undersöka din målmarknad och fundera på alternativen för en lokaliserad distributionskapacitet. Det kommer att behövas förberedande arbete och undersökning, men det kommer att vara värt det på lång sikt. Naturligtvis kommer du inte nödvändigtvis kunna konkurrera med de stora industrierna i pris och hastighet. Du kan dock fortfarande arbeta för att ge bästa möjliga kundupplevelse. Genom att differentiera ditt varumärke genom den upplevelse du ger kan du lägga till extra värde på andra sätt för att locka kunder. För ytterligare praktiska råd i att utveckla relationer med kunder och öka kundens lifetime value, kolla in dessa tips!

Product Information Management (PIM)

Att expandera till nya platser och försäljningskanaler leder till e enorm produktdataökning. Av denna anledning är en Product Information Management-lösning avgörande för att snabbt och effektivt skala upp din verksamhet.

Utan en PIM blir diversifieringen av dina erbjudanden en tråkig uppgift. Införandet av varje ny kanal eller plats skulle därför kräva onödig ansträngning och kostnad på grund av de flera värdena för var och en av dina produktattribut. Kort sagt blir det rörigt och överväldigande. Med all information under ett tak (via PIM) och genom att dra nytta av ett antal automatiserade processer (som översättning av produktinnehåll), kommer du att vara i ett mycket starkare läge för att ta produkterna ut på marknaden i snabb takt.

Effekterna från en PIM kommer att göra det möjligt för ditt företag att vara smidigare och mer proaktivt. I slutändan kommer ditt företag att vara rustat för att erbjuda ett större antal produkter och platser, vilket maximerar tillväxtpotentialen i processen.

 

Läs mer om de specifika fördelarna som en PIM-lösning kan ge ditt företag.

På Vaimo har vi hjälp många kunder att expandera till nya marknader över hela världen och öka deras tillväxt i processen. Om du vill lära dig mer om hur vi kan hjälpa till att driva framgång för din digitala handel, kontakta då en i vårt expertteam idag!

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.