Vi närmar oss årets shoppinghelg – Black Friday/Cyber ​​Monday (BFCM). Och det finns många goda skäl till att återförsäljare världen över tillägnar så pass mycket resurser och energi på den här shoppinghelgen. Siffror från Adobe Digital Insights för 2017 illustrerar varför det här är starten på shoppingsäsongen.

Pengar spenderade online gick upp 16,9% under Black Friday, och lika mycket ökade det för Cyber Monday (16,8%), vilket gör det till USA:s största shoppingdag online. Cyber ​​Monday har även banat väg för den första dagen där två miljarder dollar spenderades genom mobilen och en ökning med 10,1% för mobila konverteringar. För återförsäljare representerar detta en enorm möjlighet att få en bit av denna köpkraft. Oavsett om du redan har en strategi på plats eller om du fortfarande kliar dig i  huvudet och undrar vad du ska göra nu, innefattar den här artikeln tio viktiga områden att överväga inför årets stora shoppingevent. Vänta inte längre – planera och maximera dina resultat på lång sikt.

1. Dedikerade BFCM-webbsidor

På det hela taget kommer kunder som besöker din webbplats under BFCM att vara där av endast en anledning. En bra deal. Med det i åtanke är det viktigt att strukturera din webbplats på ett sätt så att kunderna kan hitta värdet omedelbart. Om de tvingas gräva sig igenom sidor för att nå erbjudandena, kommer de att ge upp redan innan de kommer dit.

Överväg att öppna en landingssida för BFCM veckor i förväg för att utbilda och motivera potentiella kunder. Sidan kan peka till alla BFCM-erbjudanden, de största BFCM-dealsen, FAQ och leveransinformation inför Black Friday.

Det här handlar om att göra köpupplevelsen så enkel och transparent som möjligt för shoppare under Black Friday.

2. Innehåll

Visst kan du få impulsköpare som råkar hitta in på din webbplats just den dagen, men en stor del av kunderna gör sin research i god tid för att jämföra återförsäljare och bestämma vart de bäst spenderar sina hårt intjänade pengar.

Det är avgörande att dina erbjudanden är en del av de interna samtalen en kund har när de bestämmer vart de ska handla. Ditt varumärke måste vara synligt och tillgängligt under hela perioden fram till den stora helgen – där kan du använda bra innehåll för att uppnå just detta.

Skapa temainnehåll kring BFCM för att associera ditt varumärke med helgen och informera kunderna i god tid. Oavsett om det är att skapa en exklusiv BFCM-produktguide för rabatterade artiklar eller lockande erbjudande via sociala medier, är BFCM en möjlighet för dig att bli kreativ med ditt innehåll. Det måste vara minnesvärt, annars så kommer det att försvinna i bruset från alla andra varumärkeskampanjer.

Använd innehåll till din fördel – skapa relation och ett samband med BFCM-köpspopulationen!

 

Läs mer om hur Vaimo och vår partner Yotpo höjde Helly Hansens försäljning med användargenererat innehåll

Bildkälla: Yotpo.com

3. Erbjudanden – var är värdet?

Låt oss komma ihåg vad den här helgen faktiskt handlar om. Den handlar om erbjudanden. Stora erbjudanden. Av den anledningen bör du överväga utseendet, strukturen och värdet av dina erbjudanden.

Det kan vara frestande för återförsäljare att hoppa på BFCM-vagnen och lyfta upp erbjudanden som egentligen har samma kostnad under andra delar av året. Faktum är att en undersökning utförd av Which? som analyserade priser på 35 populära produkter på rea över Black Friday, fann att 60% såldes till samma pris eller billigare vid andra tillfällen.

Kunderna blir nu mer medvetna om dessa typer av trick, men det kommer bara att leda till ett stort problem för ditt företags rykte. Du vill inte ha en situation där en produkt med 10% rabatt på Black Friday då markeras med 50% rabatt på Cyber ​​Monday. Ja, konsumenter vill ha rabatt men dessutom vill de känna att de får bästa möjliga och mest exklusiva rabatt. Om du sedan underskattar denna rabatt kort efter kommer kunden att känna sig ledsen, arg och misstänksam gentemot ditt varumärke.

Tänk istället på vilka erbjudanden du vill ge i kontexten av din bredare strategi och mål. Vad exakt vill du uppnå från helgen? Och vilka typer av erbjudanden kan du lyfta fram för att nå detta mål?

Försök att göra detta till årets starkaste erbjudande med en genuin rabatt.

4. Mailmarknadsföring

Förmodligen är det din mest värdefulla form av kundkommunikation då email erbjuder en direkt kommunikationskanal mellan dig och din kund. Det är ett kraftfullt sätt att ta kontakt med dina kunder och det har en viktig potential för BFCM. Du kan använda den för att skapa förväntan och spänning kring dina erbjudanden samt för att locka kunderna till din försäljningssida. Det är värt att komma ihåg att den genomsnittliga kunden kommer att bombarderas med email från en hel armé av detaljhandlare. Var kreativ i hur du strukturerar dessa emails. Från ämnesraden till designen till budskapet måste du var noga med hur du skapar meddelandena – trots allt kommer BFCM bara en gång om året.

Exempel på email att skicka:

  • Meddelande om BFCM-försäljningen (och efterföljande påminnelser i upptakten till den stora dagen)
  • Påminnelser före försäljningen slutar
  • Exklusiva erbjudanden för prenumeranter
  • Mail som höjer spänningen under veckorna innan BFCM kring specifika erbjudanden

Läs mer om hur du kan använda email för att aktivera kundens livstidsvärde här!

5. Få ordning på ditt eget hus

Med tanke på storleken på BFCM måste du matcha den med dina operativa mål.

Det innebär rätt förberedelse av de olika teamen och avdelningarna för att anpassa sig till BFCM-strategin. Det kommer sannolikt innebära ökad personalnivå och timmar under själva helgen, men även perioden efter BFCM, då orders ska hanteras.

För att förbereda dina lagernivåer inför helgen kan du använda tidigare års data. Det sista du vill är att det tar slut på lagret eller att brist på resurser leder till förlorad försäljning.

Planera, planera och planera lite mer för att undvika att det här händer!

6. Kontrollera din teknik (stabilitet)

Denna period är inte bara ett test av dina marknadsföringsegenskaper. På baksidan av BFCM-myntet ligger ditt andra stora fokus: IT. För det första kommer det att finnas pikar i trafiken och av beställningar. Att hantera dubbelt så mycket trafik som normalt eller en tiofaldig ökning av ordrar kräver extra förberedelse och tester för att säkerställa att din webbplats är klar.

Som guide kan du använda data från tidigare år för att förstå dina absoluta kapacitetsgränser och din förmåga att hantera kontinuerlig belastning. Se till att din webbplats kan hantera den uppskattade trafiken (plus lite extra!) utan att påverka hastigheten och den övergripande användarupplevelsen.

Ladda ner vår nya Vaimo Partners Guide för att hitta mer information om de partners vi arbetar med för att driva framgång i digital handel runt om i världen.

7. Ha en reservplan

Vi vill inte döda stämningen, men att ha en reservplan är en smart idé för ett så stort event. Tänk på vad som kan bli värsta scenarier för ditt företag – oavsett om det är leveransproblem, tomma lagerrum, betalingsproblem m.m. – och skapa en beredskapsplan för att motverka sådana problem. Vi försöker inte locka fram onödig rädsla, men det är bättre att arbeta genom sina alternativ nu, snarare än under själva helgen.

Ett sak du definitivt vill ha på plats är en underhållssida om din webbplats går ner. Kom ihåg att hålla den tydlig, förståelig, informativ och vänlig. Se också till att den överrensstämmer med resten av webbplatsens design så att du inte förvirrar nya besökare på din webbplats.

8. Kundtjänst

Med all den extra trafik (och ordrar) blir potentialen för fler frågor mycket, mycket högre. Om jag beställer nu, när ska jag få det? När kommer den här produkten vara i lager? Hjälp, min betalning accepteras inte. Listan kan göras lång.

Om en kund har problem eller bekymmer, vill de omedelbart få svar på det. Och särskilt med tanke på den korta tidsramen av BFCM, vill de inte spendera dagar med att vänta på att någon ska svara. Det är därför viktigt att du planerar din kundservice i enlighet med detta.

Kunderna borde ha en klar förståelse för hur man når ditt team och de borde kunna göra det utan krångel. Överväg att integrera en livechatt för att hjälpa fler kunder på kortare tid.

9. Black Friday FAQ:s

I linje med föregående punkt så kommer du att kunna förutse de flesta BFCM-relaterade frågor genom att lägga till en FAQ-sektion. Detta kommer inte bara att ge dina kunder autonomi, det kommer sannolikt även frigöra mycket av personalens tid.

Plus, för kunderna i inköpsfasen, har du chansen att försäkra dig och undanröja eventuella tvivel eller bekymmer tidigt i processen.

Områden du kan titta på omfattar: fraktkostnader/-tider, betalningsmetoder, produkttillgänglighet (kommer du att erbjuda lagergarantier?), hur länge kampanjen kommer att köras och detaljer om din butiks säkerhet. Ja, en del av denna information kommer att vara densamma som den vanligtvis är. Men BFCM är annorlunda då du kommer få många förstagångsbesökare som kanske inte känner till ditt varumärke sen tidigare.

10. Analysera förra årets data

Om det finns en sak som binder ihop ovanstående punkter så är det data. Det finns ingen anledning att inte utnyttja det! Investera tid och ansträngning för att analysera vad som hände samma tid i fjol. Detta är ditt största (och mest exakta) vapen för att förbereda för vad som komma skall. Med hjälp av analysverktyg kan du göra intelligenta och välgrundade beslut baserat på vad du gjorde förra året och vad som hände.

Det sista du vill göra är att gissa, att anta eller gå med förbundna ögon, vilket alla är potential för leda till en stor röra.

Med en hel mängd data till hands är BFCM en riktigt bra tid för att använda den till din fördel.

 

Nästa steg: Betygsätt dig själv

Vår Digital Maturity Assessment adresserar dina utmaningar och möjligheter ur ett inifrånperspektiv. Detta gör det möjligt för oss att utvärdera din digitala mognad och kapacitet för tillväxt. Slutresultatet är en omfattande digital strategi för ditt företag som ger klarhet om mål, kostnader, resurser och möjligheter.

På Vaimo hjälper vi varumärken, återförsäljare och tillverkare över hela världen att öka sin försäljning. Läs mer om de fantastiska resultat som Vaimos kunder såg under förra årets BFCM, och om du vill lära dig mer om våra tjänster, kontakta oss idag!

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.