Excelark har under årtionden varit stommen för många affärsverksamheter. Handelsvärlden revolutionerades då excelarket tillät individer att förstå siffror och skapa framtidsprognoser på ett helt nytt sätt. Trots dess insats inom affärsvärlden, har tiderna förändrats när samhället har gått mot en mer digital era. Om du fortfarande sköter din verksamhet offline genom att hantera information och data på manuella kalkylblad så begränsar du definitivt ditt företags potential, men det är inte försent att ändra på det; BI och PIM hjälper dig på vägen.

Varför? Excelark vs digitalt

Först av allt så är spreadsheets statiska. Sekunden du klickar på sparaknappen är all information redan utdaterad – tills dess att du uppdaterar det igen, men den onda cirkeln fortsätter göra dokumentet inaktuellt. Nästa problem är att ett excelark är en självständig enhet vilket gör att inhämtning av data från andra källor är både tidskrävande och komplext. Det betyder även att om fler än en person bidrar till innehållet måste excelbladet skickas runt till alla för uppdateringar. Det låter ju knappast som det mest effektiva sättet att jobba på, och det är knappast det säkraste. Speciellt när det finns flera e-handelsverktyg som kan göra jobbet åt dig. Slutligen går det inte att undvika det faktum att excelark behöver manuell hantering, och är därför föremål för mänskliga fel. Ingen vill göra misstag, men vi är trots allt mänskliga och därför händer det. In kommer BI och PIM BI och PIM är digitala handelsapplikationer som verkligen kan förbättra effektiviteten, konkurrenskraften och tillväxten i ditt företag. BI samlar ditt företags data under ett tak och tolkar det, vilket möjliggör en allmän förståelse av företagets prestation. PIM samlar din produktinformation på ett enda ställe, vilket ger mer konsekvent information till dina kunder över flera kanaler. Låt oss ta en närmare titt på några specifika BI- och PIM-funktionaliteter, och hur dessa kommer att totalt köra över allt du kunnat åstadkomma med ett excelark.

Uppdateringar i realtid

Det kan ofta vara svårt att ta hand om all den enorma mängd data som ständigt strömmar in genom systemen, många gånger dessutom från flera olika kanaler och platser. BI ser till att dessa problem hanteras i ett svep. Genom att slå ihop data från verktyg som Google Adwords, Magento, Facebook och många fler skapas en enkel process genom ett enda klick. De utvalda plugins kan sedan automatiskt ta hand om och normalisera din data, så att du inte behöver spendera dagar, veckor eller till och med månader för att uppnå liknande resultat. När du väl har dina olika dataset ihopslagna kommer du ha möjlighet att göra det mesta av de olika verktyg som finns inom BI-mjukvaran. Eftersom att Magento BI kombinerar data från flera olika källor (POS, källor offline, CRM, etc) och presenterar olika rapporter kan handlare enkelt bygga instrumentbrädor som innehåller framtidsprognosen för en särskild kampanj eller avdelning, för att sedan utan problem importera i en CSV-fil (eller API)

Ladda ner vår nya e-bok för att läsa om allt du behöver veta för att ta din B2B-handel online.

Strategiskt besultsfattande

BI:s dominerande värde är att den låter dig förstå uppträdandet och beteendet från dina kunder på ett enastående sätt. BI ger mer än bara statiska siffror på konverteringar eller sidvisningar. Det tillåter dig att gå djupare och på så sätt göra mer informerade affärsbeslut. Här är endast några exempel på vilket värde BI kan ge:

  • Churnanalyser – du kan analysera situationen som uppstår när dina kunder börjar falla bort och efter hur många ordrar detta händer. Om datan avslöjar att majoriteten av kunderna faller bort efter sex månader har du nu insikt i vad som orsakat detta och hur det kan förhindras i framtiden. Genom att se problemet kan du öka långvariga kunder och Customer Lifetime Value (CLV).
  • Prisökningar – med BI kan du undersöka hur en prisökning påverkar orderantal och hur många som faller bort på grund av det. Till exempel kan du testa om en tioprocentig prisökning skapar samma efterfråga på dina produkter. Om efterfrågan kvarstår vet du att det tidigare priset var satt för lågt. Med en bättre förståelse för elasticiteten på efterfrågan av en produkt kan du göra mer precisa beslut som helt enkelt inte var möjliga tidigare.
  • Black Friday – du kan använda en kampanjdag, som Black Friday, för att analysera hur lojala dina kunder är. Fortsätter dina Black Friday-kunder handla hos dig ett år senare, eller besökte de endast din butik den dagen? Den vetskapen tillåter dig att se vad som händer med en kund när den fångas upp och hur du kan påverka detta i framtiden för bättre CLV.
  • Marknads-ROI – om du spenderar mycket resurser på marknadsföring online eller investerar i mailkampanjer vill du hålla koll på ditt ROI och göra bevisgrundande beslut i alla framtida investeringar. BI tillåter dig att göra just detta så att du kan maximera värdet av dina framtida kampanjer.
  • Affärseffektivitet – lika väl som att analysera kundbeteendet, kan BI användas för att öka effektiviteten inom din organisation. Genom att bevaka bland annat lagersaldo, pengar bundna i aktier, flaskhalsar och din svarstid på inkommande e-mail kan BI förbättra organisationens effektivitet.

Möt dina KPI:er

Med BI är din data ständigt tillgänglig. Inte nog med det, den visas även i ett format som passar dina behov. Detta gör bevakningen av KPI:er, och att möta dessa, görs med glädje, istället för att ses som grovgöra. Ja, excelark kan räkna ut KPI-resultat till en viss utsträckning; men om du använder dig av mer än en formel (vilket du kommer om du vill göra det mesta av din data) måste du flytta dig längre än de inbyggda funktionaliteterna i ett excelark. Att göra beräkningar i ett excelark är tidskrävande, vilket har en direkt effekt på längden av dina rapportintervaller. Ju mer oregelbundna dina rapporter är, desto mindre chans har du att göra ett informerat, relevant och strategiskt beslut. Du kan se exempel på rapporterna på Vaimos BI-sida – dessa ger dig endast en försmak på BI:s funktionalitet men du kommer kunna se informationens klarhet och koncishet.

Spara tid, öka effektiviteten

Om du skulle fråga varje företagsägare i landet om deras topp fem prioriteringar skulle det vara svårt att hitta mer populära svar än att spara tid och öka effektiviteten. Tid är dyrbar. Den är avgörande. Kostnaden för bortkastad tid och ineffektiva procedurer kan vara enorma, speciellt i dagens konkurrenskraftiga och snabba marknad. Det är här applikationer för digital handel, som PIM, spelar stor roll.

PIM ger din verksamhet en centraliserad plats för alla dina produkter.

Dina kollegor från olika kontor behöver inte längre jobba med olika dataset och excelark för att lägga till information eller göra uppdateringar. En centraliserad PIM motverkar ineffektivitet och kommer spara tid åt dina anställda som de istället kan använda för att skapa värde någon annanstans.

Skala upp med snabbhet och tillförlitlighet

När din produktkatalog växer är det inte bara ineffektivt att förlita sig på manuell manipulation av produktdata, det finns även möjlighet att risker infinner sig i framtiden. En spridd och rörig källa till produktinformation kan också avskräcka dig från att påbörja dina expansionsplaner eftersom att uppgiften verkar allt för skrämmande och komplex när den görs manuellt. Utan en PIM blir uppgraderingen av dina erbjudanden en tråkig uppgift. Införandet av varje ny kanal eller plats kommer att leda till onödig ansträngning och kostnad, eftersom var och en av dina produktattribut kommer att ha flera värden beroende på antalet egenskaper och kanaler som finns. Med all information under ett tak, och genom att dra nytta av flertalet automatiserade processer (som översättning av innehåll), kommer du däremot sättas i en mycket starkare position för att snabbt ta dina produkter till marknaden. Effektiviteten som skapas tillåter din verksamhet att bli mer agil, mer proaktiv och, till sist, mer redo att erbjuda ett större antal produkter och lägen och dessutom maximera potentialen för tillväxt under den processen.

Lär dig mer om hur PIM-lösningen kan stärka din försäljning och verksamhet här!

En enda källa

Företag är tvingade att hantera information och data till en mycket högre hastighet när de vill växa och utvecklas. Med stora mängder kunddata, produktbilder, SKU:s, attribut och beskrivningar som kommer från ett antal olika kanaler, är en enda källa avgörande för att du ska förstå och lyckas med all denna information. Utan den är du i riskzonen för felberäkningar och förvirring, vilket påverkar både företagets moral och produktivitet. Tillgång till korrekt information i realtid genom endast ett klick kan helt ändra hur du driver din verksamhet, vare sig det handlar om produkt- eller kunddata.

Börja din digital resa här.

Lär dig mer om hur Vaimo kan hjälpa till att hålla produktinformation uppdaterad i alla dina kanaler och göra snabbare affärsbeslut med Magento BI. För alla andra frågor, och för att höra mer om hur vi kan hjälpa dig nå din digitala handelsaspirationer, kontakta någon medlem från vårt expertteam idag.

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.