Information. Vad vi använder för att navigera oss genom livet; våra val drivs av både befintlig och helt ny information som lagras i våra hjärnor.
Så ju mer desto bättre? Ja, nästan.

Vad händer när vi har väldigt mycket information som sprids i olika källor och är svår att hantera? Informationen förstärker inte längre utan det blir snarare ett hinder.

Något som vi alla kan relatera till är ett upptaget schema. Möten följt av resor följt av familjeärenden följt av, ja fler möten.

Tänk dig att varje mötesinbjudan från och med nu skickas i olika format. Du kan glömma allt vad en online kalender heter som synkroniseras med din e-mail och andra plattformar. Dina sju nästkommande möten bokas in i följande format:

  • Post-it på ditt kylskåp
  • E-mailinbjudan från en kund
  • Datum och tid skrivet i ett anteckningsblock
  • WhatsApp-meddelande från en gammal vän
  • Konferensinbjudan bokat i iCalendar
  • Doodle-enkät för ett internt möte
  • Sms

Om du skulle hamna i den situationen nu skulle det vara svårt att ta alla möten utan att stöta på problem. Plus, tänk bara på den tid som du behöver lägga ner på att leta rätt på alla möten och inte vet om du har tagit tag i alla åtaganden. I slutet skulle det helt enkelt bli rörigt. Utöver all bortkastad tid och energi så riskerar du att missa en mötestid och uppröra en kund.

Tack och lov behöver du inte gå igenom den stressen. Din kalender online har förhoppningsvis alla dina möten tillgängliga och synkroniserar med dina andra system för att boka in och komma ihåg kommande händelser. Det sparar tid, tar bort förvirring och effektiviserar dagarna.

Om du måste välja mellan de två tillvägagångssätten skulle det finnas en klar vinnare.

Men hur är det när det gäller ditt företag? Har du någonsin tänkt på hur företaget lagrar och organiserar all information?

Om ditt företags information är spritt över olika affärssystem, kalkylblad och pappersdokumentation kommer ni att få samma problem som i ovanstående exempel. Era avdelningar kan också alla hantera informationen på sina egna sätt, vilket förstör chansen för ett effektivt informationsflöde genom företaget.

Felen kommer visa sig med genom mycket manuell bearbetning, bortkastad tid, onöjda kunder och förvirrade anställda.

Detta är såklart inte bra.

Men det behöver inte vara så. Ni kan implementera en PIM (Product Information Management) som fungerar som en enda källa till sanning och ett centralt nav för er komplexa produktinformation.

I det nuvarande e-handelslandskapet där förändring går snabbare och snabbare så har PIM blivit en nödvändighet för många företag som vill växa och lyckas. Den viktigaste fördelen med en PIM är att den befäster, hanterar och förbättrar produktinformationen. Den samlar in data från alla era källor, berikar och publicerar den automatiskt i alla försäljnings-, marknadsförings- och digitala kanaler.

Som ett resultat ser ni att PIM:

  1. Säkerställer konsekvent data mellan kanaler och enheter
  2. Hanterar produktinformation (produktnummer, SKU-data, bilder, videor, översättning, dokumentation etc) från ett enda gränssnitt
  3. Ökar företagens effektivitet genom att utrota datasilo
  4. Stärker medarbetarnas autonomi
  5. Låter företaget skala och öppna nya marknader

Vilket i sista hand innebär snabbare och mer engagerande köpupplevelser för era kunder. Och eftersom att kundernas förväntningar snabbt ökar, är PIM något som kan gynna företaget omedelbart.

Spana in hur vi implementerade PIM för det svenska varumärket Proove för att ställa om sina affärsprocesser.

Vi på Vaimo hjälper dig att definiera dina krav på Product Information Management och genom det välja den plattform som bäst passar er samt med support under alla steg i implementationen. Kontakta vårt team idag och upptäck hur en PIM kan förbättra dina digitala funktioner!

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.