”IWWIWWIWI”

Om du undrar varför vi börjar med ett mummel av ‘i’ och ‘w’, titta lite närmare. Eftersom att denna akronym definierar den moderna kunden som ditt företag behöver få kontakt med. 

Ja – ”I want what I want when I want it” är mentaliteten hos den genomsnittliga shopparen som tar sig igenom din webbutik idag.

Och detta kan skapa en del huvudbry för företag. Framförallt när det kommer till vilka områden av e-handeln de ska fokuseras på, vad som ska prioriteras och hur exakt företaget ska gå tillväga för att möta kundernas behov. Det som dock är säkert är att företag måste vidta proaktiva åtgärder för att följa denna trend.

Konsumenternas förväntningar ökar. Företag som kan anpassa sig, vara mer innovativa och erbjuda exakt vad deras kunder önskar kommer att belönas. De som misslyckas med att hålla den takten kommer helt enkelt inte att vara kvar. 

Lyckligtvis är integrationer ett hjälpmedel för handlare att ta itu med den här utmaningen. Genom att samordna din e-handelsbutik med ERP, POS, OMS, CRM (och många fler backend-system), skapas automatisering av processer, ökad effektivitet i verksamheten och förbättrade kundupplevelser.

Låt oss ta en närmare titt på hur integrationer fungerar i praktiken…

Automatisering, automatisering, automatisering

Den övergripande fördelen med integrationer är att de automatiserar dina processer. 

Tänk bara livet utan integrationer. En kund lägger en beställning – som måste bearbetas, sorteras i varulager, packas och skickas manuellt. Uppgifter om orderhantering, lageruppdatering och produktinformation måste sedan vidarebefordras till olika team och enskilda system, vilket skapar en överhängande risk för fel, förseningar och långsamma svar.

Integrationer möjliggör däremot flödet av realtidsinformation mellan system. Denna omedelbara process reducerar tiden som används och eliminerar chansen för fel. Detta skickas sedan vidare till dina kunder genom korrekta lageruppdateringar, exakta leveransdetaljer och snabbare service.

Dessutom, med den sparade tiden, kan din personal fokusera på att värdera andra områden i verksamheten. Utan risk för mänskliga fel kommer du även att spara på kostnader.

Förtroende och trovärdighet

En stor oro för företag som kör på äldre system är risken för felaktig lagerstatus. 

Om en kund gör en beställning på din webbplats, för att nästa dag få veta att varan inte finns i lager, lämnar inget bra intryck. Eller hur är det med kunden som ivrigt tar sig till din webbplats för att göra ett köp, får reda på att varan inte är i lager men utan någon indikation på när den går att köpa igen?

Problemet här är inte bara den försäljning som går förlorad, det är även kedjeeffekten som påverkar ditt rykte. För tjugo år sedan kunde en kund berätta för ett par vänner om den dåliga erfarenhet de har fått av din webbsida, men med en global publik på sociala medier når den negativa feedbacken ut till hela världen. 

För att undvika ett sådant scenario, bör du överväga att implementera integrationer.

Att ha en integrerad, enda datakälla betyder att lagernivåerna är konsekventa och korrekta hela tiden, över alla kanaler och platser. Det innebär att din webbutik är aktuell, dina kundservicemedarbetare har en fullständig översikt över lagerstatusen och din leveranskedja kan fylla på efter behov.

Hos Vaimo integrerar vi ett antal av våra partners plattformar för att driva framgång för våra kunder. Ladda ner Vaimos Partner Guide idag för att lära dig om hur dessa plattformar förbättrar konvertering och intäkter!

Beställningsuppföljning

Genom integrationer överförs en order som läggs i din webbshop direkt till ditt ERP-system. Förutom att minimera manuella fel betyder det även att din uppföljningscykel kan börja med en gång och påskynda leveransen. 

Inte bara kan dina kunder dra nytta av snabbare och mer exakta leveranser, men under vissa omständigheter får de också möjligheten att göra ändringar i ordern. Till exempel kan de ha angett fel nummer på leveransadressen. Genom självbetjäning kan de uppdatera detta eftersom att det automatiskt anpassas i ditt ERP-system.

Det sista steget är en viktig del av din övergripande kundupplevelse. Och när leveranser blir snabbare (samma dag är nu vanligt) och mer exakta, ger integreringar dig verktyg att erbjuda dina kunder en bättre upplevelse. 

Se hur Vaimo arbetar med BAUHAUS Sverige för att leverera en inbyggd app för att stödja butikens egen logistik och lösning. 

Insikter och strategiskt beslutfattande

Integration med ett CRM-system (Customer Relationship Management) ger en mängd möjligheter att driva verksamhetsframgång. Genom att ge en omedelbar översikt över dina kunders köpbeteende och annan data, får du möjligheten att erbjuda optimerade och friktionslösa upplevelser.

Med en enda källa av kunddata, integrerad med din e-handelsbutik, kan du definiera trender som du kan svara direkt på. Och med tanke på hur snabbt e-handelsmiljön förändras, är det ett krav att ett agilt arbetssätt som ger snabbare reaktioner på kundens krav och vad som kommer skilja dig från konkurrenten.

Du kanske inte kan läsa dina kunders tankar, men med en CRM-integration har du med säkerhet en bättre förståelse för deras beteende och vanor. 

Detta gör att du kan finjustera kundupplevelsen för ökad konvertering. 

 

Intresserad av att höra mer om de stora e-handelstrenderna för 2019? Ta del av tankarna hos vår VD, David Holender, som tittar närmare på de största kategorierna för året.

Skala upp och erbjud mer

Möjligheterna med e-handelsintegrationer är oändliga.

Inte bara kan du förbättra den interna effektiviteten genom att integrera ERP, CRM eller OMS, du kan även erbjuda kunderna nya, spännande och användbara funktioner genom en mängd andra integrationer. 

Ta betallösningar som exempel…

När en kund överlämnar en stor del av sin budget för att köpa något från dig vill de att processen ska vara säker och betala med den metod som de föredrar. De vill även att processen ska vara jämn, säker och utan några otäcka och dolda överraskningar (vill inte vi alla det?!). 

Integrationen av intuitiva och lättanvända betalningssystem ger dina kunder ett förtroende att handla hos dig. Hos Vaimo arbetar vi till exempel med ett antal betalningsplattformar, inklusive Klarna, Adyen och Vipps, så att våra kunder är utrustade med verktygen för att erbjuda smidiga betalningar. 

Tillsammans med betalningar finns det otaliga andra plattformar som kan integreras för att öka användarupplevelsen. Dessa inkluderar områden som marknadsautomatisering, anpassning och sök. 

Med allt de har att erbjuda är integration din öppning för att skapa övertygande 360-graders kundupplevelser för långsiktig företagsutveckling. 

 

På Vaimo har vi över 10 års integrationserfarenhet, som förbinder Magento med branschledande plattformar för att gynna våra B2B- och B2C-kunder. Kontakt oss idag om du vill veta mer om hur vi kan påskynda din försäljning online!

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.