Tillverkningsindustrin är mitt uppe i en viktig förändringsfas. Precis som den industriella revolutionen förvandlade tillverkningen i slutet av 1700-talet, har den digitala revolutionen orsakat förändringar.

Industri 4.0

Kärnan för den nuvarande fasen i tillverkningsindustrin är “Industri 4.0”. Industri 4.0 kombinerar cyber-fysiska system, Internet of Things (IoT), cloud computing och big data för att skapa “smarta fabriker” – ett nytt sätt att tillverka på.

Industri 4.0 är det nya för tillverkare, och det är här för att stanna.

Det är upp till tillverkare att hålla takten för att ligga före kurvan och vara rörlig. För att vara konkurrenskraftig måste tillverkarna tillämpa ny teknik och nya sätt att arbeta, om inte så kommer de inte länge finnas kvar i branschen.

Men när man tittar på data är det uppenbart att en betydande del av tillverkningsindustrin ännu inte är beredd. Forskning från McKinsey fann att endast 16% av tillverkarna hade en strategi för Industri 4.0 (eller digitaliseringsstrategi) på plats och för dem hade endast 24% hade tilldelat ansvar för att leverera det.

Idag ser vi en förändring utan motstycke, och där har e-handel inom B2B möjlighet att hjälpa tillverkarna att lyckas. Den digitala revolutionen och Industri 4.0 har ändrat reglerna när det gäller hur verksamheten fungerar, men B2B e-handel är verktyget för att låta dig vara konkurrenskraftig.

Låt oss titta närmare på hur

Kunders förväntningar

Tack vare tekniken är dina kunders förväntningar höga. B2B-kunden skiljer sig inte idag från sina motsvarigheter i B2C-miljön. När allt kommer omkring har de privata liv och är vana vid friktionslösa och problemfria inköpserfarenheter. Så när de köper från dig vill de ha samma upplevelse. Faktum är att de förväntar sig det.

Men om du använder äldre system, med liten eller ingen automatisering, är kundupplevelsen redan äventyrad. De tillverkningsföretag som kan erbjuda kunderna en digital självbetjäningsplattform, en där de kan kontrollera orderstatus, tidigare order, lagerinventering och produktinformation blir det mer attraktiva alternativet.

Det är också viktigt för att locka affärer i första hand. Faktum är att 68% av B2B-köpare rapporteras ha gjort egen undersökning online istället för att prata med en försäljningsrepresentant och över 70% av köparna tycker att köp online är mer bekvämt. För att hitta en potentiell kund måste du därför ha en digital närvaro som visar ditt varumärke och dina produkter.

Kunderna förväntar sig en automatiserad, personlig, realtidsuppdaterad och effektiviserad inköpserfarenhet. Utan att göra någon form av digital förändring inom din organisation, kommer det inte att vara möjligt att erbjuda detta på den nivå som krävs.

Läs mer om hur Vaimo levererade en digital e-handelslösning för BAUHAUS Sverige, något som ökade deras omsättning för B2B med 290% under två år.

Tillgång till nya marknader

Att skala din verksamhet är enklare och mer kostnadseffektiv när du har en digital plattform på plats. När produktkatalogen växer är det inte bara ineffektivt att lita på manuell förändring av produktdatan utan det kan leda till risker längre ner i kedjan. En spridd och rörig källa till produktinformation kan också avskräcka dig från att påbörja dina expansionsplaner, eftersom uppgiften kan verka så skrämmande och komplex när du gör det manuellt.

 

E-handel inom B2B och integrationen av PIM (Product Information Management) tillåter dig att snabbt och effektivt skala upp dina erbjudanden. Med all din produktinformation under ett och samma tak, och genom att dra nytta av ett antal automatiserade processer (till exempel översättningar), kommer du att vara i ett starkare läge för att ta produkter till marknaden i snabb takt. Den effektivitet du kan vinna, kommer göra det möjligt för ditt företag att vara smidigare, mer proaktivt och i slutändan mer redo att erbjuda fler produkter på flera platser, vilket maximerar tillväxtpotentialen i processen.

Läs mer om att expandera ditt företag till nya platser med vår nya B2B International Expansion guide här!

Intern effektivitet

En e-handelsplattform för B2B kan påskynda din orderhantering, reducerar fel och i slutändan sparar ditt företag från onödiga förluster. Tänk bara, utan en B2B-portal, så måste dina anställda navigera sig igenom ett antal olika system vid försäljning. Information om nuvarande lager kommer att finnas på ett ställe, medan leveransuppdateringar och produktinformation finnas på ett annat. En del av informationen finns på det här kalkylbladet men information som saknas finns i kalkylbladet på en annan avdelning…

Detta leder inte bara till frustration för din personal, eftersom de måste hanter motstridiga uppgifter och tvingas vänta på sina medarbetare för uppdateringar, det har också allvarliga effekter på dina kunders serviceupplevelse.

Att eliminera dessa steg, genom införandet av en e-handelsplattform, kan det dramatiskt påskynda din orderbehandling. Detta ger dina kunder en bra användarupplevelse och ditt företag förbättrat kassaflöde.

Ett jobb som en gång tog 3 personer en hel dag att slutföra är nu gjort med ett knapptryck.

Förstå Big Data

Tillgängligheten av data är avgörande när det gäller hur företag bedriver sin verksamhet. E-handel för B2B innebär att tillverkare inte har någon ursäkt för att inte ha ett omfattande analysverktyg. Det har aldrig varit lättare att mäta och utvärdera marknadsföringskampanjer, försäljning, produkter, inventering och engagemang. Google Analytics och Google Tag Manager är båda gratis och erbjuder fullvärdiga funktioner för e-handelsspårning. Att gå ett steg längre och integrera analys med en ERP-lösning kommer att ge ännu mer värdefull data som du kan utnyttja för att ge dina kunder en mer personlig och effektiv upplevelse. För som vi redan har sett så är det kunderna som nu har all makt.

Med ett verktyg som Magento Business Intelligence (BI) har du även möjlighet att analysera beteenden och mönster. Kanske vill du se effekten av en liten prishöjning utifrån konsumenternas efterfrågan eller undersöka var du har de största tillgångarna? BI ger realtidsöversikt över dina KPI:er och hur du presterar. Detta gör det möjligt för dig att lättare anpassa dig till marknadsförändringar och göra välgrundade beslut i processen.

Läs mer om hur både PIM och BI kan generera stora effektivitetsvinster för ditt företag här!

Direkt till konsumentförsäljning

Med tillväxten i digital handel har tillverkare nu möjlighet att se direkt till konsumenterna. För några decennier sedan skulle det inte ha varit möjligt utan fler diversehandlar, men tekniken har förändrat allt.

Att sälja direkt till konsumenterna har ett antal fördelar framför att gå genom en mellanhand. Mest märkbart är att du har full kontroll över varumärket, marknadsföringen och meddelandet som följer med din produkt. För det andra är du inte placerad i en fysisk miljö tillsammans med dina konkurrenter. I en butik kan det vara bra att ha din produkt på ena sidan av gången och din konkurrent på den andra. Men i din egen onlinebutik är det bara du.

Att engagera sig direkt med sina konsumenter behöver inte nödvändigtvis representera en komplett förändring i din strategi. Snarare kan det skapa en extra försäljningskanal för att marknadsföra ditt varumärke och kommunicera direkt med dina slutanvändare. På så sätt kan du utnyttja kraften hos e-handel för att ge exemplariska inköpserfarenheter och öka kundens livstidsvärde i processen!

Behöver du mer hjälp? Vaimo har sammanställt en e-bok för B2B om hur man tar verksamheten online. Ladda ner den för att påbörja din resa till framgång.

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.