Ett nytt år innebär nya löften, gott om matrester, förnyat gymmedlemskap och för e-handeln en ny chans att analysera shoppingresultaten. Vi passade på att vända oss till vår strategiavdelning för att ta reda på hur det gick för våra kunder under Black Friday 2016 jämfört med Black Friday 2015.

Här kommer några generella siffror för våra kunder:

  • Antal sessioner: + 56%
  • Intäkter: + 92%
  • Antal ordrar: + 101%

Vi vet att Black Friday och Cyber Monday växer för varje år och vi ser att våra kunder är väl rustade för att attrahera shoppare och möta det ökade trycket under högtidssäsongen. Erfarna e-handlare vet att en guldgruva finns mitt framför näsan på dem – data från föregående säsong. Genom att använda data kan en strategi enkelt upprättas för nästkommande år.

Vår kund Dr. Denim började arbeta proaktivt med sin mailkanal strax före Black Friday med riktigt goda resultat. Men innan man kan börja samla på sig mailadresser, segmentera data och skicka personaliserade e-postmeddelanden är det viktigt att ställa sig följande frågor:

  • Hur får jag någon att registrera sin emailadress?
  • Vad vinner kunderna på att delge sina emailadresser?

Dr. Denim beslutade sig för att hoppa över Cyber Monday och helt och hållet fokusera på en Black Friday-kampanj, något som skapar lite mer press på kunderna, både nya och gamla, att handla. Deras Google- och emailkanal var avgörande för att driva trafik och att strategiskt sprida sin emailkampanj för att skapa mer tryck inför Black Friday.

Dr. Denims Black Friday 2016 jämfört med 2015:

  • Antal ordrar: +122.43%
  • Omsättning: +117.48%
Extrapersonal på lagret medförde att Dr. Denim nådde målet att få ut alla ordrar senast den 29/11, vilket så klart innebar nöjda kunder.
Lärdomar: Gör en djupdykning i data och implementera en strategi i god tid, baserat på förra årets insikter.
Om du vill veta mer om strategiavdelningens arbete och vad vi kan göra för dig, kontakta vår e-handelsstrategHenrik Mebius: henrik.mebius@vaimo.com.

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.