Det gick riktigt bra för våra kunder under Black Friday 2017 jämfört med förra året.

Vår data är baserat på 24 kunder och vi har jämfört fredagen den 24 november 2017 med fredagen den 25 november 2016. Många av våra kunder började med sina erbjudanden redan på torsdagen eller rentav i början på veckan, men vi jämförde endast dagen för Black Friday. När det kom till intäkter online och besökare på sajten kunde vi bibehålla en upptid på 99,99% för alla 24 kunderna.

Tyvärr kan vi inte namnge någon av kunderna.

 

INTÄKTERNA ÖKADE MED 72%

Våra topp 24 kunder hanterade sammanlagt 59 000 beställningar under Black Friday i år. Våra kunder har generellt ökat sina KPI:er inom områden som trafik, intäkter, konvertering och genomsnittligt ordervärde.

TOPP 10 I INTÄKTER

Kunderna i topp fördubblade sina intäkter med över 2 miljoner euro i transaktioner jämfört med 2016!

 TOPP 5 I ORDRAR

Kunden som toppade denna kategori lyckades hantera över 10 000 transaktioner under Black Friday. Om vi även inkluderar torsdag i denna ekvation så lyckades denna handlare jonglera 16 000 beställningar på bara två dagar!

En av våra kunder från denna kategori gick live på Magento 2 bara två veckor före Black Friday. Denna handlare lyckades ta sig genom Black Friday med ökning av intäkter, konvertering och genomsnittliga ordervärde!

BÄST TILLVÄXT TOPP 5

Handlaren som toppade denna kategori genererade 1798 ordrar med höga intäkter. En annan kund tog en topplacering med högst konverteringsgrad på 9,9% (från 3,35% 2016).

INSIKTER

Under Black Friday ​​tenderade kunderna att använda sina datorer för att genomföra köp. Mobilen drev på trafiken, men både konvertering och intäkter på surfplatta och mobil minskade.

Gör Black Friday att resten av novembers försäljning blir seg? Inte särskilt, enligt vår statistik. Cirka 3-4 dagar före Black Friday såg vi en generell minskning av försäljningen på cirka 20-30% (hos de 24 kunder vi fokuserade på). Försäljningen återhämtade sig dock till veckan efter.

Vi såg även att e-postmarknadsföring var en viktig drivkraft för trafik och intäkter, med social trafik på en uppåtgående trend.

Är Black Friday lönsam? För att kunna göra matematiken behöver du veta kundens livstidsvärde, så att du kan matcha den potentiella investeringen under Black Friday med möjlig långsiktig vinst. Det är därför vi uppmuntrar våra kunder att implementera Magento Business Intelligence, så att vi kan ge en mer ingående insikt och förståelse.

VAD KAN MAN FÖRVÄNTA SIG 2018?

Black Friday ​​är här för att stanna. Vi kommer definitivt se nya taktiker och trender inför Black Friday 2018, vilket innebär att vi kommer att vara på tårna och se till att vi och våra kunder är förberedda dessa dagar.

Grattis till alla våra kunder för ytterligare en framgångsrik Black Friday!

Vill du jobba med oss? Kontakta oss idag!

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.