Som vi lärde oss i vår tidigare artikel representerar Amazon en kanal av många i din försäljningsstrategi. Den har några stora fördelar och möjligheter men hindras också av vissa begränsningar jämfört med din egen e-handelsbutik.

I del 3 av vår serie Amazon och Norden kommer vi att to oss an några praktiska råd för att sälja på marknadsplatsen. Med dessa tips och tricks kommer du att ha verktyg och kunskaper för att börja sälja på Amazon om, och när tiden kommer.

Innan du tittar närmare på några viktiga Amazon-metidet är det värdefullt att förstå det sammanhang där du skulle fungera på plattformen:

Du kommer att konkurrera mot ett stort antal andra handlare och du har också mycket liten kontroll över hur du visar och annonserar ditt varumärke.

Det är därför viktigt att du adresserar följande områden så att dina produkter upptäckas, säljs och säljs igen!

 

sökoptimering 

 

När du säljer på Amazon får du behandla det som en sökmotor på Google. Det innebär att du måste spenderar tid och uppmärksamhet åt att optimera din landningssida och produktsidor så att de blir mer synliga för dem som söker.

Vanligtvis använder kunderna sökfältet eller navigerar genom kategoriträdet. Och för att du ska bli rankad eller indexerad måste du ha rätt SEO och formulering för specifika sökfrågor.

Med ett begränsat antal tillgängliga tecken måste din titel inkludera all relevant information (varumärke, typ, storlek, färg osv.), samtidigt som du tillhandahåller relevanta sökord. Precis under din titel finns plats för nyckelfunktioner eller punkter. Den delen vill du utnyttja för att inkludera nyckelordsrika och informativa funktioner om produkten. Men kom ihåg, du kan inte bara lista en rad nyckelord slumpmässigt här. Texten måste fortfarande vara läsbar och lättläslig (och i linje med Amazons krav).

I själva produktbeskrivningen kan du istället förmedla mer av en historia som kunderna kan få en relation till, samt ett call to action, som får in värdefulla nyckelord i processen.

Vi kan inte prata om SEO utan att nämna Alexa. Röstsökning ökar och det är därför viktigt att börja tänka på hur du kan optimera ditt innehåll för röstsökning. Tänk på konsekvenserna när någon söker genom att prata snarare än att skriva. Skulle någon nödvändigtvis säga varumärket, storleken eller den specifika modellen när den tilltalar den Alexa-drivna Echo-enheten? Du måste överväga handlingen att söka genom röst, för även om det är relativt nytt är det ett område som växer.

Allt ovanstående kan uppnås organiskt. Men om du vill ha lite extra hjälp kan du sätta dina pengar där din mun är. Det finns otaliga tjänster från tredje part som kan hjälpa dig att optimera listor för rankning i specifika kategorier och underkategorier. Du kan också köpa banner ads, remarketing och köra PPC-kampanjer.

Tänk dock på att Amazon, precis som Google, är ett eget ekosystem med sin egen uppsättning regler. Så om du verkligen vill investera i Amazon som en plattform kan det betyda att du måste hyra någon med Amazon-specifik kunskap för att hantera kanalen.

Som en fullservice, digital handelspartner kan Vaimo hjälpa dig att nå och överträffa dina handelsmål. Oavsett om det är relaterat till Amazon eller någon annan del inom e-handel, kan du kontakta vårt team av experter för råd om bästa tillvägagångssätt.

 

Kundrecensioner och svar

I vår tidigare artikel såg vi hur lite kontroll du har av branding och marknadsföring när du säljer via Amazon. Och även om det är sant, kan du direkt påverka dina kundrecensioner och svar på frågor.

Starka kundrecensioner (och mycket av dem) kommer inte bara att förbättra trovärdigheten, men kommer också att driva upp Amazonas rankningar – vilket innebär fler ögon på din produkt. Det är viktigt att du spårar recensioner, analysera feedback från kunder och anpassar dig om så behövs.

Med Amazon har du kanske inte kontroll över dina kunder, men avsnittet ”besvarade frågor” ligger så nära som du kan komma att direkt påverka framtidsutsikterna. Som din enda direkta kommunikationskanal med kunder är det här en chans att injicera någon personlighet, trovärdighet och kundservice till din profil. Använd den delen för att bygga förtroende och öppenhet och öka din bas av lojala och återkommande kunder.

Att sälja på Amazon är en vetskap i sig. I den här artikeln har vi berört några av de nyckelområden du behöver tänka på när du börjar sälja på plattformen. Men det här är en plattform som ständigt växer och utvecklas. Om du vill lyckas på Amazon måste du rikta resurser, tid och energi för att maximera prestanda (som med alla nya försäljningskanaler). Det tar en hel del för att få det rätt. Men om du gör det kan Amazon representera en värdefull försäljningskanal tillsammans med din e-handel och fysiska butiker.

Följ oss nästa vecka för del fyra av Amazon och Norden där vi sammanfattar och utvärdera Amazons roll i din e-handelsstrategi.

Om du dock vill ta reda på det redan nu så har du möjlighet att ladda ned hela guiden här!

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.