Som vi såg i första delen av vår serie ”Amazon och Norden” har debatten handlat om när Amazon öppnar sin första e-handelsplats på den här marknaden. Och detta har skapat en våg av rädsla som visar sig i hela näringslivet, på grund av de skadliga effekter handlare anser att det kan ha. Men väldigt lite uppmärksamhet, om ens någon, har lagts på vad Amazon bidrar med, och hur det här är relaterat till ditt övergripande e-handelserbjudande.

I del två analyserar vi exakt vilka möjligheter Amazon ger, men även dess begränsningar. Du lär dig också hur och var Amazon kan passa in i din nuvarande och framtida strategi.

 

E-handel ≠ Amazon

Det kan ofta kännas som att världens alla e-handelstransaktioner triggas genom Amazon-plattformen.

Du har förmodligen köpt någonting därifrån tidigare, eller vet åtminstone någon som har gjort det. Från böcker till badbomber och från kosmetika till kattbärarklänningar (ja, du läste det rätt, ta en titt här om du inte tror oss), Amazon har nästan allt du kan tänka dig.

Men innan vi rycks med är det en viktig punkt att komma ihåg i allt detta; Amazon representerar endast en försäljningskanal.

I en rapport från eCommerceFuel listade 70% av de tillfrågade faktiskt sin egen butik som sin största försäljningskanal, medan Amazon endast utgör  6,2% av deras totala intäkter.

Som vi kommer att se drar detta inte ner Amazons makt. Snarare visar det en annan sida av argumentet ”Amazon träder in i Norden, sväljer alla företag och tvingar varje handelsman att sälja på Amazon och Amazon endast”.

Situationen är lite mer komplex …

 

Fördelarna med att sälja på Amazon

Försäljning via Amazon innebär att ditt företag har omedelbar tillgång till en enorm ström av köpredo kunder. Och i stort sett kommer dessa kunder sannolikt kringgå medvetenhetsfasen, då de redan är medvetna om att de vill ha en viss produkt. Denna tillgång till färdig trafik är ett stort plus, särskilt för nya företag som ännu inte har utvecklat en stor publik.

Och desto viktigare, kunderna litar på Amazon; de genomför gärna köp tack vare Amazons stjärnrykte. Genom att sälja via Amazon kommer ditt företag att dra nytta av detta förtroende.

Från en praktisk synvinkel är det oerhört enkelt att börja sälja på Amazon, det tar så lite som 24 timmar om du har relevant information på plats.

Sen har vi också grädden på moset: Fulfilment by Amazon (FBA). Kort sagt innebär det att du lagrar dina produkter i Amazons center och låter dem välja, packa, skicka och ge kundservice för dessa produkter. När Amazon tar hand om den tunga börda kan du frigöra resurser och öka värdet till andra områden i din verksamhet.

 

Begränsningarna av Amazon

Vad gör Amazon så attraktivt som plattform är dock ironiskt nog samma sak som håller den tillbaka.

Ja, det finns miljontals lojala kunder till ditt förfogande. Men det här är lojala Amazon-kunder. Det är viktigt att komma ihåg att detta är Amazons territorium, de äger marknaden och kunderna, inte du. Det betyder att det är restriktivt för hur du kan märka din butik. Du kommer att kunna visa din logotyp/företagsnamn och några bilder men det är också allt. Ingen länk till din externa webbplats eller sociala medier. Noll kontroll.

Eftersom att de inte är dina kunder, kommer du inte heller ha tillgång till deras uppgifter. Så säg hejdå till e-mailmarknadsföring, riktade kampanjer och personliga shoppingupplevelser. Utan att känna dina kunder på Amazon, kommer du helt enkelt inte kunna göra det.

När det gäller varumärkesbyggande är det uppenbart att Amazon inte är det bästa, särskilt jämfört med din egen e-handelsbutik.

Tänk dig en kund som letar efter ett par hörlurar att köpa så fort som möjligt för en kommande semester. Den genomsnittliga person som handlar på Amazon kommer helt enkelt skriva ”hörlurar” i sökfältet och sedan skanna resultaten som omedelbart dyker upp. De kan då filtrera efter pris eller genomsnittligt kundbetyg – de kommer också att påverkas av ”sponsrade” produkter högst upp på sidan (mer om dessa i vår nästa artikel). Poängen är, de inte är alltför besvärade över vilket varumärke de köper från. De vill ha en produkt som ser bra ut, har bra recensioner och till ett pris som de är villiga att betala.

Om du är en av de tusentals tillverkare av hörlurar som endast säljer på Amazon, riskerar du att klumpas ihop med alla andra namn. Det finns en verklig fara att du aldrig kommer skapa ett varumärke och aldrig bygga en lojal följarskara av långsiktiga kunder. Med det sagt kommer vissa kunder komma till Amazon och leta efter deras favoritmärke. Så om du är ett globalt företag med hög varumärkesigenkänning som kan sälja på Amazon, så kan det representera en mycket attraktiv försäljningskanal. Som exempel, se hur Nike har utvecklat sin varumärkesbutik på Amazon. Kom dock bara ihåg att även med din egen butik kommer du fortfarande att vara föremål för andra märken (och Amazon) som försöker locka dina varumärkessökare till sina produkter …

Det är dock inte endast kontrollen över din Amazon-sida som du skulle ge upp. Om du väljer att vara en del av FBA kommer du också att förlora kontrollen över din inventering. Vad händer om Amazon behöver transportera ditt lager från ditt magasin till en annan, så att dina produkter är osäljbara, medan de är i transit? Genom att låta Amazon ta kontroll över din lagerhantering, kommer du också att förlora kontrollen över din logistikkedja. Och med begrepp som Last Mile Logistics kommer Amazon att leverera till och interagera med din kund, inte du.

Det kan låta kontraintuitivt men en mycket uppenbar risk är att ha en framgångsrik produkt. Varför? Tja, Amazon kan enkelt gå till en tillverkare och skapa samma produkt snabbare och i större skala innan du har haft möjlighet att anpassa dig. Och de kan lista denna replikprodukt framför din. Återigen demonstrerar detta varför det kan vara en farlig taktik att lägga alla ägg i en Amazon-korg.

Och slutligen är det siffrorna. När Amazon har tagit ut sin avgift, hur mycket blir kvar till dig? Detta är något att mäta innan du ingår ett FBA-avtal.

 

Ett tveeggat svärd

Om du undrar ifall du ska sälja på Amazon eller inte så finns det viss konflikt i svaret. När det gäller FBA kommer ditt företags mogenhet och framgång att spela roll. Om du är ett etablerat varumärke med eget distributionscenter (Nike), då vill du organisera din egen logistik istället för att uppfylla Amazonas standard och krav. Men för ett nytt varumärke som vill prova en marknad (som vår tidigare nämnda hörlurs-säljare), kan FBA vara det perfekta sättet att utforska och testa nya alternativ utan att behöva göra stora investeringar på nya marknader.

En sak är säker: att sälja på Amazon, trots att det ger en direkt tillgänglig kundbas, innebär det att ge över kontrollen. En e-handelsbutik å andra sidan ger dig fullständig frihet och flexibilitet. Du har möjlighet att styra din design, logistik, inventering, branding, marknadsföring av content och annonsering. Och än viktigare, i kundens era kan du konstruera den exakta upplevelsen du vill ge. Från utbildning till berättande och layouter till navigation, med egen butik kan du välja hur kunder upptäcker och interagerar med ditt varumärke.

Oavsett om du ska sälja på Amazon eller inte så krävs en nyanserad konversation, det är inte så svart eller vitt som det ofta framställs. Beroende på företagets bana, storlek och mål kan Amazon visa sig vara en användbar kanal för drift. Om du är ett etablerat varumärke som vill bryta sig in på fler marknader (internationalisering), eller helt enkelt vill generera mer intäkter, är Amazon en kanal att överväga. Men som noterat, det är inte en formel för fortsatt framgångsrik affärsverksamhet att förlita sig på en annan plattform (som du inte har någon direkt kontroll över).

Det har funnits en tendens att tro att Amazons inträde i Norden plötsligt kommer göra din e-handel och fysiska butiker föråldrade. Faktum är att det faktiskt kommer att finnas möjligheter att utnyttja kraften i din egen plattform (marknadsföring, data, branding) till dina och dina kunders fördel.

En dag kommer Amazon att vara på en marknad nära dig – det är dags att omfamna dess ankomst, inte vara rädda inför det.

 

Följ med när vi släpper del tre av Amazon och Norden, där vi tittar på hur du kan installera en Amazon-butik som har ingredienserna för framgång. Läs första delen i serien här.

Men om du vill ta reda på det redan nu så har du möjlighet att ladda ned hela guiden här!

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.