Högtider är det perfekta tillfället att erbjuda en extra morot så att kunderna får en anledning att shoppa, och Alla hjärtans dag är en av dessa dagar. Vår Ecommerce Strategist, Stephen Hill, tar en titt på saker som handlare kan göra inför Alla hjärtans dag, oavsett bransch, för att öka försäljningen.

1. ETT ALLA HJÄRTANS DAG-ERBJUDANDE
En vanlig produkt med ett hjärta och en bra rabatt kommer att göra susen! Du behöver inte ge 50% rabatt, det räcker med 20%.

2. TA KONTAKT VIA E-POST
E-post är fortfarande det som driver på klicken mest av allt. Det är det viktigaste stället att skicka dina nyheter, då det är en personlig kanal till skillnad från sociala medier.

3. MARKNADSFÖRING I SOCIALA MEDIER
Varför inte sätta upp en kampanj i sociala medier som främjar att man nämner de man älskar? Why not set up a social campaign that supports people mentioning the people they love? Du kommer inte enbart att öka ditt engagemang, men du kommer få fler människor att uppmärksamma ditt varumärke genom taggning.

4. FOKUSETA PÅ PRESENTIDÉER
De flesta Alla hjärtans dag-shoppare söker efter idéer och vet oftast inte vad de ska köpa. Detta är din möjlighet att satsa på innehållsmarkandsföring som fokuserar på Alla hjärtans dag-produkter som du kan föreslå. Titta t ex på bästsäljare från förra året.

5. KORS- OCH MERFÖRSÄLJNING
Alla hjärtans dag-shoppar brukar oftast inte snåla på presenter, vilket innebär att kors- och merförsäljning kan vara en god strategi för att öka det genomsnittliga ordervärdet.

6. ERBJUD FRI FRAKT
Möjligheten till fri frakt tilltalar alltid kunderna. Om du inte kan erbjuda fri frakt på alla ordrar, se till att ha en gräns för fri frakt. Om du inte kan erbjuda en gräns för fri frakt, erbjud gratis inslagning. Och, om du inte kan göra det, försök att garantera leverans innan den 14 februari!

7. FÅ SISTA-MINUTEN-BESÖKARE PÅ KROKEN
Många väntar med att köpa Alla hjärtans dag-presenter till sista minuten. Dessa kunder behöver snabba tips, så se till att kommunicera på rätt sätt för att ta tillvara på situationen.

8. GLÖM INTE BORT SINGLARNA
Vissa kanske inte har en partner att dela sin kärlek med, men däremot ett husdjur. Kanske kan du marknadsföra från ett annat perspektiv eller varför inte ha en anti Alla hjärtans dag-kampanj med produkter som passar för en mysig hemmakväll eller en kväll ute på stan med tjejkompisarna.

9. MARKNADSFÖR PRESENTKORT
Kunder uppskattar presentkort och kvitton med en enkel returprocess. Detta är ett bra tillfälle att säkerställa att din returpolicy är väl synlig på sajten.

10. SEGEMNTLISTA EFTER KÖN
Detta kan tyckas självklart, men försök att dela upp din lista efter kön. Om du inte kan segmentera din lista efter kön, utgå inte från att din mottagare är man eller kvinna!

 

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.

Stockholm

Rosenlundsgatan 40
118 53 Stockholm
T: +46 8 452 26 50

Kontakta oss »

Göteborg

Norra Ågatan 10, 416 64
Göteborg
T: +46 8 452 26 50

Kontakta oss »