Så, din e-handelsbutik är igång, beställningar flyger in och du utnyttjar alla fördelar som en onlinebutik har att erbjuda, vilket det finns många av.
Men trots de oändliga möjligheter som e-handeln erbjuder kanske du fortfarande undrar; gör jag allt jag kan för att maximera avkastningen på min webbutik? Och finns det några tricks jag kan använda för att förbättra detta?

Dessa är värdefulla frågor att ställa sig.

Trots allt är konkurrensen hård och kundernas förväntningar växer för varje sekund som går. Det är därför viktigt att du hela tiden vill förbättra din webbplats för att vara förberedd i det snabbt förändrade handelslandskapet.

I den här artikeln kommer vi att undersöka fem metoder för att hjälpa dig att få ut var enda droppe avkastning från din e-handelssida.

Läs vidare för att öka din avkastning idag …

Öka det genomsnittliga ordervärdet

Får du ibland känslan av att din försäljning har stannat av? Eller att ditt genomsnittliga ordervärde (AOV) ständigt står på relativt låga nivåer? En metod för att ta itu med detta är att fokusera på kundernas köp. Men en mycket mer värdefull metod är att förbättra det genomsnittliga värdet på köp hos dina befintliga kunder.

Så här kan du göra det:

  • Lägg till personliga rekommendationer på produktsidor och vid kassan. Genom att placera en lämplig produkt direkt i kundens knä (i stället för att de ska söka efter det) är det mer sannolikt att du får ett nytt genomfört köp.
  • Erbjud kompletterande produkter på produktsidan eller vid kassan. Genom att erbjuda utvalda föremål, direkt relaterade till originalprodukten, kan du öka AOV. Säljer du en kamera? Det här är din perfekta möjlighet att erbjuda ett fodral, batterier, stativ, fotobok eller liknande. Majoriteten av produkterna kommer att ha minst ett kompletterande objekt som du kan sälja. Annars kan du använda dig av uppgraderingar till kunder genom att marknadsföra en uppdaterad eller en mer värdefull produkt.

Genom att införa kompletterande tillbehör vid kassan förbättrade Vaimos kund, Blue City, försäljningen månaden efter lanseringen med mer än vad som gjorts över hela året. Läs mer här!

Använd email för att vårda kundrelationerna

Markandsföring via mail ger dig direkt tillgång till din kund och det är ett viktigt verktyg för att maximera din e-handelsstrategi. Och även om din kontaktbok är en stor tillgång måste du behandla den med största respekt, annars kommer dina kunder säga upp sin prenumeration av dina mail illa kvickt. Det är viktigt att du lägger tanke och hantverk bakom dina email så att det ger verkligt värde för dina kunder.

Driv upp din försäljning direkt med hjälp av utskick i följande situationer:

  • Att skicka ut mail efter köp är en idealisk tid att engagera dig med din kund. Oavsett om du erbjuder extra produktinformation, specialrabatter vid nästa inköp eller relevanta kompletterande produkter, tillåter den här emailkampanjen dig att hålla kontakten med din kund, bygga förtroende och utveckla ert förhållande.
  • Forskning tyder på att den genomsnittliga övergivna varukorgen ligger på nästan 70%, men mail som skickas i samband med en övergiven varukorg har en relativt hög öppningsgrad på 44%. Återigen finns det en chans här att använda email för att få kunder som övergivit sina varukorgar att återfå möjlighet att slutföra sitt köp!

Generera socialt bevis

Socialt bevis är en demonstration att andra personer har köpt och uppskattat en speciell produkt/tjänst, som då ska uppmuntrar din kund att göra detsamma. Detta är särskilt kraftfullt inom e-handeln där konsumenterna efterlyser validering och försäkran från likasinnade före inköp. Ditt företag kan utnyttja kraften i socialt bevis genom att integrera användargenererat innehåll (UGC) under hela kundresan.

UGC är extremt kostnadseffektiv och eftersom att det är en konsumentskriven text är den värdefull för andra kunder och sökmotorer. Oavsett om du redan har köpintention och oavsett om du vet exakt vad du ska köpa, tittar du fortfarande på vad andra har sagt. Så utnyttja UGC på din webbplats (genom recensioner eller sociala inlägg) för att bygga förtroende, varumärkeslojalitet och slutligen försäljning.

 

För att se hur UGC fungerar i praktiken, spana in denna kundstudie för att se hur Vaimo ökade Helly Hansens  YoY-försäljning online med 45% genom integration med vår partner Yotpo.

Enkel och säker checkout

Du kan ha den snyggaste webbplatsen, med den smidigaste navigationen och den mest estetiskt tilltalande designen, men det betyder ingenting om en kund inte vill slutföra eller inte kan slutföra sitt köp. Tänk på scenariot där en kund är redo och villig att göra ett köp men då stöter de på problem när de försöker göra det. De omdirigeras till en annan webbplats för att slutföra betalningen, butiken är i ett annat land där kreditkortet inte accepteras, betalningsgodkännandet är inte omedelbart och så överger kunden varukorgen.

Vid en tidpunkt då kunderna håller i alla trådarna i affärs- /kundrelationen är det viktigt att du erbjuder betalningsalternativ som är snabba (tänk lika snabb som att klicka på en knapp), enkela (inga extra inloggningar behövs) och säkra.

 

Vaimo integrerar ett antal betalningsplattformar för att driva framgång för våra kunder. Ladda ner Vaimos Partner Guide idag för att lära dig mer om hur dessa plattformar förbättrar konverteringar genom snabba och enkla checkout-erfarenheter.

Var där dina kunder är

Om det finns en sak som dagens kund inte är … så är det statiskt. Dina kunders rörelse och interaktioner med ditt varumärke är flytande. De rör sig inte bara mellan olika enheter utan också mellan olika kanaler – vare sig det är i en butik, någon annans butik, din e-handelssida, din instagram eller kundsupport.

Nyckeln är att tänka på detta när du planerar din e-handelsstrategi. När allt kommer omkring vill kunderna ha en relation med dig vid varje beröringspunkt, och de vill veta att du bryr dig om dem (i, och bland de andra miljontals shoppare där ute).

Så när det gäller ROI för e-handeln är övertygande och värdefulla digitala erfarenheter i centrum för alla andra initiativ. Eftersom det här är vad som ska fördjupa kundrelationerna, driva varumärkeslojalitet och lägga grunden för långsiktig och säker tillväxt.

 

På Vaimo samarbetar vi med varumärken, återförsäljare och tillverkare över hela världen för att påskynda deras B2C- och B2B-försäljning online. Kontakta oss idag om du vill höra hur vi kan hjälpa till att öka din försäljning med våra prisbelönta digitala butikskort.

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.