Kundstudie

Lecot

Lecot beslutade att det var dags att ta ett nytt grepp om e-handeln med en ny B2B-plattform. Den gamla webbplatsen användes endast som ett verktyg vid beställningar online. Nu ville man ha en modern webbplats som attraherade nya kunder och som drev på e-handeln med bättre produktpresentationer.

Utmaningen

Tidigare använde Lecot en gammal e-handelsplattform som inte fungerade konsekvent med ERP- och PIM-system, var svår att uppdatera, kunde inte hantera stora mängder produkter och underhölls endast internt.

Lecot beslutade att det var dags att ta ett nytt grepp om e-handeln med en ny B2B-plattform. Den gamla webbplatsen användes endast som ett verktyg vid beställningar online. Nu ville man ha en modern webbplats som faktiskt attraherade nya kunder och som drev på e-handeln med bättre presentationer av produkterna. Dessutom behövde Lecot automatisera produktflödet och försäljningsprocessen och få högkvalitativ utveckling och support. Det var också viktigt att behålla ERP-systemet som lagrar all logistik-data och erbjuder lagerhanteringsfunktionalitet. Det var en utmaning att hitta en tjänsteleverantör i Belgien, så man vände sig till Vaimo för e-handels- och utvecklingskompetens.

Lösningen

Vaimo skapade en B2B-webbplats som är integrerad i realtid med deras IBM AS400 ERP-programvara och PIM-lösning från inRiver. Webbplatsen hanterar cirka 350 000 produkter och har en skräddarsydd fraktlösning med en fraktkalender för att säkerställa enkla köp, samtidigt som Lecots medarbetare kan arbeta mer effektivt. Den anpassade användarstrukturen gör det möjligt för företag att ha administratörer som kan godkänna ny användarregistrering och lägga till användare i frontend. De rollbaserade åtkomstbegränsningarna baserade på Vaimo ACL innebär att vissa användare inte kan handla, se priser eller lägga order, men de kan skicka order för godkännande. Företag kan ha flera användare och dessa kan anslutas till flera företag. Användare kan byta företag utan att behöva logga in igen och kan därför logga in under ett annat företag baserat på typ av användare. Snabborderlistorna tillåter användare att lagra och dela orderlistor, medan snabbinmatning gör att användarna snabbt kan hitta produkter efter SKU, namn eller artikelnummer även om de inte finns i Magento. Webbplatsen har även en integration med en Android-skannerapp och får skannade listor som konverteras till beställningar efter godkännande.

%

Ökad försäljning

%

Ökning i tid spenderad på sajten

%

Ökning i antalet unika besökare

Produkter

Funktioner

• Anpassad användarstruktur

• Rollbaserade åtkomstbegränsningar med Vaimo ACL

• Lagerintegration med Lecot-Raedschelders ERP-system

Integration med inRiver PIM (Product Information Management)

OCI-integration med SAP SRM (Supplier Relationship Management)

Fraktkalender

 

• Snabbinmatning

• Skanning

• Sök med Klevu

• Betaltjänster med Adyen

Vi behövde en e-handelsleverantör som kunde skapa en komplex och specialanpassad B2B-lösning från grunden. Vaimo skapade vår webbplats med våra specifika behov och specifikationer i åtanke.

Eddy Evens
Chief Information Officer på Lecot

Se andra kundstudier

Bauhaus

BAUHAUS ville skapa en onlinemiljö som skulle passa både B2C- och B2B-kunder. Vaimo hjälpte BAUHAUS uppnå detta genom att bygga anpassade funktioner på webbplatsen, såsom guider som hjälper kunderna att göra rätt val av produkter baserat på typ av projekt som kunden ska genomföra.

Proactiv+

Proactiv+ webbutik byggdes på hårdkodade, oflexibla mallar som påverkade butikens stabilitet. Man ville gå över till en responsiv design för att tillgodose en mobildriven målgrupp, förbättra kundupplevelsen och göra det lättare att uppdatera webbplatsen internt.