Vaimo förutspår ökad användning av responsiv design för mobila enheter under 2013

Användningen av mobila enheter har vuxit explosionsartat och förändrar marknaden och samhället på ett oväntat sätt. Antalet mobilanvändare förväntas tangera 10-miljarderstrecket år 2020. (källa: Cisco Systems)

"Försäljningen av smartphones har under två års tid överskridit försäljningen av stationära och bärbara datorer, och surfplattorna ligger hack i häl. Mobila enheter kommer snart att vara det primära verktyget för att ansluta sig till Internet” menar PJ Utsi, kreativ chef på företaget Vaimo, som är en ledande leverantör av e-handelslösningar anpassade för Magento. "Detta är en stor förändring som innebär att de mobila användarnas behov kommer att diktera utformningen av framtidens webbsidor."

Problemet med dagens visning av webbsidor kan beskrivas på ett ganska enkelt sätt. Sajterna är oftast utformade med en bredd på 1000 pixlar, en upplösning som fungerar bra för de allra flesta stationära datorers skärmar. Denna typ av skärmar är stabila och skärmytan är konsekvent, toppen av skärmen förblir toppen och nästan all interaktion sker med hjälp av en markör, som med stor precision och kan användas för att peka på små områden på skärmytan.

Den tillgängliga skärmytan på mobila enheter varierar däremot radikalt i storlek, från endast tre tum upp till en storlek som motsvarar en generell laptopskärm. Vad som gör sidvisningen än mer utmanande är att användaren enkelt kan växla mellan horisontellt och vertikalt skärmläge genom att vända på enheten. En annan begränsning är att användaren inte har någon markör utan istället orienterar sig på skärmytan med hjälp av sina fingertoppar, vilket försämrar precisionen avsevärt.

Inom området webbdesign och webbutveckling närmar vi oss snabbt en punkt där vi är oförmögna att anpassa designen till alla nya upplösningar och enheter. Att skapa versioner av en existerande webbsida som är kompatibel med varje enskild upplösning och enhet skulle vara omöjligt, och dessutom mycket opraktiskt och kostsamt även om man bara skulle ta fram versioner anpassade till de mest populära enheterna. Vi måste ändra vårt tillvägagångssätt genom att istället använda responsive webbdesign.

Responsiv design, eller anpassningsbar design, innebär att en webbsidas layout och innehåll anpassas automatiskt beroende på vilken enhet, skärmstorlek och orienteringsätt besökaren av sajten använder. Den automatiska justeringen av sajtens layout garanterar en optimal användarupplevelse för alla användare oavsett enhet. Men att presentera en existerande webbsida på en mobilskärm, som utgör cirka 20 % av en stationär dators skärmyta, är inte helt lätt. Detta är en av de största utmaningarna med att designa och bygga webbsidor för mobila enheter.

"Vårt koncept är att få våra kunders webbsidor att efterlikna och uppföra sig på samma sätt som vanliga appar så långt det är möjligt. Dagens populäraste appar för spel, socialisering och e-post håller en hög standard när det kommer till användarvänlighet i mobila enheter och webben släpar efter."

"Om till exempel en mobilanvändare klickar på en länk i ett mejl som leder till vår kunds sajt, måste han eller hon anse att användarupplevelsen är densamma, eller håller en högre standard. Man kan inte använda sig av en massa små och otydliga länkar och bilder som är svåra att se på en liten och rörig skärm." förklarar Utsi.

Med andra ord kan de vackert renderade och tungt designade webbsidornas dagar vara räknade. Denna typ av sajter kommer att ersättas med enklare och mer lättanvända webbsidor med pekvänliga länkar och knappar som fungerar bättre på mindre skärmar. Enligt Utsi är separata mobila webbplatser inte en lösning delvis på grund av den kostnaden, men främst på grund av det ökande behovet av att ge användare en konsekvent och integrerad användarupplevelse.

"Om jag hittar en produkt på en webbsida med hjälp av min stationära dator och senare inte kan inte hitta den via min smartphone när jag är redo att köpa den eftersom sajten ser helt annorlunda ut, är en katastrof och innebär förmodligen en förlorad inkomst för försäljaren." säger han. "Detta gäller naturligtvis för hela webben, användare vill hitta samma innehåll och göra samma saker på sina mobila enheter som de gör via sina stationära datorer. Det är egentligen bara en fråga om olika skärmstorlekar, inte om enheten är mobil eller inte, och detta är precis vad responsiv design handlar om: att se till att användaren alltid har tillgång till hela innehållet och får en positiv användarupplevelse oavsett vilken typ av enhet de använder för att nå sajten."

"Tiden för responsiv design är fortfarande inte helt mogen, vilket innebär att det finns få standarder att förlita sig på i nuläget.", säger Utsi. Dock använder sig Vaimo redan av tekniken och den nyligen lanserade klädessajten för Björn Borg utgör ett bra exempel på responsiv design. 

"Det handlar om vad kunderna vill ha. Företag som ligger i framkant genomför förändringen nu för att förstärka sina varumärken genom att leverera en användarupplevelse som är optimerad för mobila enheter." avslutar Utsi.

Vill du veta mer? Kontakta oss