Det svenska klädföretaget Björn Borg meddelar att efter endast fyra månader med ny site levererad av Vaimo med Magento som plattform, har konverteringen ökat med hela 50%.

Företaget specialiserar sig på underkläder, badkläder och konfektion och säljer via internationella återförsäljare och på nätet. Då försäljningen online har blivit alltmer viktig beslöt sig Björn Borg för att lansera sin site på nytt, på en ny plattform, med förfinad design.

Genom att förbättra navigering och användarupplevelse har konverteringen ökat med 50% och andelen övergivna varukorgar har minskat med 15% – vilket ofta är ett stort problem för e-handlare.

Björn Borgs E-commerce Manager Mikaela Jansson tror att försäljningsökningen på nätet beror på ett antal faktorer i designen av siten.

"Några av förbättringarna var en filtreringsfunktion som gör det möjligt att välja olika färger i produktvyn, relaterade produkter på produktsidan och förenklad kassa med korsförsäljning. Lokalisering av språk och valuta har också förenklat köpprocessen och ökat försäljningen",

säger hon.

Hon tror att det är den förenklade betalningsprocessen som har minskat antalet övergivna varukorgar. Den tidigare siten krävde att man klickade sig igenom flera sidor för att komma till kassan. Idag genomförs ett köp på en sida.

Utöver förbättrad försäljning har den nya plattformen gett utrymme för att på egen hand uppdatera och hantera siten, något man tidigare inte kunnat göra.

Mikaela Jansson säger att plattformen är anpassad för att leverera företagets strategiska mål och underlätta expansion till nya kanaler. Senare i år kommer Björn Borg förlänga plattformen till mobila enheter. I framtiden kommer man även att integrera CRM med systemet.

Vill du veta mer? Kontakta oss