KAUBAMAJAS NYA WEBBPLATS ÄR LANSERAD


Kaubamaja är inte bara det mest prestigefyllda varuhuset i Estland, det är också ikoniskt då butiken öppnade år 1960 i Tallinn under Sovjet-eran. Tallinna Kaubamaja ägs av Tallinna Kaubamaja Grupp, som också äger Tartu Kaubamaja, livsmedelsbutikskedjan Selver, och butikskedjorna ABC King och Shu. Dessutom äger gruppen bl a en skönhetskedja, I.L.U. och bilåterförsäljarna KIA och Viking Motors. Över 630 000 kunder (2015) i Estland har gruppens kundkort, Partner Card. Den oreviderade årsomsättningen för Tallinna Kaubamaja och Tartu Kaubamaja för 2015 var 95,6 miljoner euro och de har över 700 anställda i Tallinn och Tartu. 

FAKTA

  • Företag: Kaubamaja
  • Bransch: Varuhus
  • Paketering: Innovate
  • Magento-version: Enterprise
  • Marknad Estland
  • Webbplats: www.kaubamaja.ee
  • Projektplan: 15 veckor utveckling
  • Antal produkter: 100,000+ (70 000 adderas varje säsong)
  • Kuriosa: Vaimos kontor i Estland ligger mittemot Tallinna Kaubamaja


Martin Lond, eCommerce Development Manager på Kaubamaja

“I över 55 år har våra kunder kommit till vår butik, och nu med vår webbutik kan vi äntligen "komma till våra kunder." Det var av yttersta vikt att vår webbplats återspeglade butiksupplevelsen - det visuella, snabb och trevlig service och hela sortimentet av märkesvaror. Vaimo har hjälpt oss att nå vårt mål genom att leverera en e-handelslösning som möter kunden överallt på ett sömlöst sätt - på dator, telefon och surfplatta”

 

UTMANINGEN

Under de senaste åren har Kaubamaja sålt ett begränsat antal produkter på nätet under sina två årliga säljkampanjer, Osturalli och i sin pop-up-shop. Kaubamaja ville ha en webbshop för alla produkter som kunde hantera en stor mängd trafik och som kunde synka med flera av deras försäljnings- och lagerprogram. Varuhusets vision var en omnikanalslösning som hanterar lagersaldo i realtid, stora säljkampanjer och hämtning av varor på flertalet platser. 

 

LÖSNINGEN

Vaimo byggde en robust webbplats som har funktioner för att hantera en stor mängd trafik med Varnish Caching, packning med streckkodsläsare och leveranser som stödjer flera lagerplatser. Dessutom har webbplatsen ett rikt innehåll med en inspirationssida, en blogg och en interaktiv version av varuhusets magasin, Hooaeg. Webbplatsen är inte bara responsiv, utan även optimerad för pekskärm, med en rullgardinsmeny som endast kräver ett klick för att öppna en meny och ytterligare ett för att komma till en kategori. De två varuhusens lagersaldon plus ytterligare lagerplatser visas i realtid. 


FUNKTIONER

  • Vaimo CMS
  • Vaimo Floor Manager Module
  • Sök med Klevu 
  • Rullgardinsmeny anpassad för pekskärm
  • Reservation med nedräkning
  • Login med kundkort
  • Integration med affärssystemet Microsoft Dynamics AX
  • Integration med exteran kurierer
  • Integration med betalningsportal
  • Integration med bonuspoängsystem
  • Varnish Caching
  • Scanning av streckkod vid packning och leverans


PROJEKTET

Då Kaubamaja var helt nya inför e-handel var Vaimos erfarenhet av affärsprocesser och e-handelsstrategi avgörande under förstudien för att kartlägga optimala arbetsflöden och säkerställa effektivt användande av AX och Magento. Ett externt testföretag användes innan man inledde en “soft launch”, vilket gjorde att vänner och familjemedlemmar kunde testa sajten ytterligare innan den officiella lanseringen. Vaimo justerade sajten baserat på feedback från testerna för att säkerställa en smidig go-live.


FRAMTIDA E-HANDELSPLANER

Kaubamaja planerar att fortsätta förbättra sajten och inkludera alla produkter på nätet och kontinuerligt addera produkter som kommer in i butik. Varuhuset strävar efter att vara bäst i Estland, genom sina tjänster, sortiment, kvalitet och genom att vara en trendsättare via magasinet Hooaeg. Kaubamaja har också för avsikt att så småningom utveckla omnikanal genom att länka samman shopping online och offline med nya funktioner som kommer att skapa en unik, sömlös shoppingupplevelse.

 

Klicka här för att komma till Kaubamajas webbplats. Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om projektet.

  

Vill du veta mer? Kontakta oss