Vår kund aim’n är synonym med ordet framgång och är på ständig frammarsch, där styrka och inspiration kommer från de lojala kunderna som går under namnet aim’n Tribe. Framgången har bl a lett till vinst på Habit Modegalan i kategorin Årets nykomling 2017, vilket markerar den inverkan man har på människor och träningsklädesindustrin i stort.

Vi fick chansen att prata med Robin Mostacero, VD på aim’n, om mål, utmaningar, inspiration och framtid, där mottot ”aim high, dream big” sätter tonen.

Var e-handel självklart när ni startade 2013 och hur såg er vision ut för varumärket?

– Absolut, e-handel var det enda vi hade tänkt göra till en början, vid sidan av återförsäljare såklart. Dock tror vi inte på att de fysiska butikerna kommer dö ut, snarare verka som ett grymt komplement till e-handeln. Branschen förändras snabbt och det gäller att hänga med i den nya köparens högt ställda krav på leverans och kundservice.

Visionen var att motivera och inspirera kvinnor världen över till en aktiv livsstil genom att erbjuda träningskläder som inte finns på marknaden. Visionen var att satsa direkt på en internationell marknad. Att enbart satsa på den svenska marknaden var aldrig aktuellt, vi lever efter vårt motto i allt vi gör och då var en internationell satsning fokus från dag ett.

Hur har er e-handelsresa varit sedan starten?

– Den har väl egentligen varit ständigt uppåt hela tiden. Vi har försökt att utveckla vår e-handel från att bara ha en sajt som tog betalt i SEK till att idag erbjuda 3 sajter på två språk och tre valutor, som snart blir en fjärde med ytterligare ett språk.

Vilken/vilka var de största överraskningarna?

– Det var två positiva överraskningar, den första var hur snabbt vi nådde ut genom sociala medier, vi har haft ett mycket jämnt och fint flöde av besökare på siten sedan starten. Den andra var bredden av köpande människor som kom från världen över. Här kommer Vi från lilla Sverige med våra inspirerande träningskläder och redan första dagen fick vi ordrar från minst 25 länder. Helt galet!

Vilka lärdomar och tips vill du delge andra e-handlare?

Om du är en start-up: Tänk noga igenom vilken plattform ni tänker börja bygga i, börja i mindre skala och en billigare hemsida för att testa dina produkter så att du märker att de håller måttet och att kunderna gillar det du gör. Därefter kan du spenderar dina pengar på en snyggare, mer användarvänlig och dyrare hemsida. För du kan spendera väldigt mycket pengar på din webbplats. Se till att den kan byggas ihop med ett nuvarande eller framtida affärs- och ekonomisystem så dina flöden blir enkla och skalbara.

För etablerade varumärken: Tänk stort och bygg rejält, du måste sticka ut med din hemsida och dina pengar måste investeras väl. Börja med hela köpprocessen och gör den världsklass. Därefter kan du lägga tid på häftiga funktioner. Flöden tillsammans med konverteringsgrad är allt för en sajt. Därefter så är content, content och content det viktigaste. 


Vad gör ni för att sticka ut online?

– Vi tar fram extremt snyggt content på våra produkter, vi försöker skapa en hemsida som är enkel att navigera och nu håller vi på att bygga om köpprocessen till att bli mycket snabbare och enklare för kunderna. Därefter ska vi satsa på någon form av lojalitetsprogram då det är grunden för allt vi gör i vår marknadsföring. Vår aim’n Tribe som vi skapat världen över ska få mycket fokus.

Sociala medier är stort för er – hur arbetar ni med dessa och ser ni potential i nya kanaler – i så fall vilka och varför?

– Det har varit vår enskilt viktigaste framgångsfaktor då det är en enkelt sätt att bygga sitt varumärke genom. Vi ser till att vara väldigt noggranna med vårt content och allt ska se snyggt ut, helt utan kroppsredigering och annan ytlig retusch. Filter använder vi givetvis, men kropparna på våra modeller ska förbli äkta. aim’n ska vara ett inkluderande varumärke på alla plan, så vi strävar efter att visa olika kroppar samt olika ursprung. Vi jobbar hårt med att vara authentic, vilket vi anser att man är om man strävar efter att uppnå alla budskap man trycker ut till omvärlden. Det finns alldeles för många varumärken därute som utger sig att vara på ett visst sätt men som absolut inte är det vid en närmare granskning.

Kanalen med mest potential var utan tvekan Instagram, men efter Facebooks köp så är detta inte lika givet längre p g a att man inte når ut i närheten av vad man gjorde tidigare. Mail är ett väldigt bra sätt att komma igenom bruset, så tro det eller ej, där har vi en mycket stark plattform.

Hur arbetar ni med att nå nya kunder kontra behålla existerande?

– Vi jobbar brett och med båda, vi vill verkligen komma ut till nya inspirerande kunder och kommer göra det genom en mix av influencers, ads och egna kanaler. Men man måste alltid fortsätta vara aktiv med sin befintliga kundkrets (eller Tribe som vi kallar våra kunder). De är det viktigaste man har som ett varumärke som oss, de ska vara våra ambassadörer och prata gott om våra produkter.

Ni arbetar med ett urval av återförsäljare – hur ser ni på arbetet med dessa jämfört med er egen butik och e-handeln? Hur påverkar kanalerna varandra?

– Vi ser våra återförsäljare på samma sätt som våra slutkunder, det är vår vision. Vi ska hantera dem på samma sätt (dvs ge en service utöver det vanliga). Vi tycker att våra kanaler samarbetar på ett bra sätt. Vi är väldigt selektiva med våra ÅF så att vi dels bygger varumärket genom dem och att vi själva inte konkurrerar för mycket med varandra. Vi kommer i slutet av februari öppna vår andra Concept Store i Femman-huset i Göteborg. Det blir ett spännande test att få öppna i egen regi i ett köpcenter med det naturliga flödet som finns där. Återigen, vi tror på mixen mellan e-handel och fysiska butiker så detta är ett bevis på att vi lever som vi lär.

Var får ni er inspiration ifrån?

– Tekla Acs, designer och medgrundare av aim’n, får sin inspiration från allt möjligt, från de små sakerna i livet, till naturen och alla andra intryck som vi snappar upp på vägen. Och givetvis från att se vår aim’n Tribe växa med oss, både på det personliga planet och som grupp.

Jag får min främsta inspiration från ren tävlingsinstinkt, jag vill alltid vara bäst på det jag gör och det vi gör så våra mål är högt satta, vi ska bli Sveriges största exportföretag av träningskläder.

Hur har samarbetet med Vaimo varit?

– Samarbetet har varit mycket bra, men då vi byggt vår sida på Magento 2, som var nästan helt ny när vi lanserade vår webbplats, har vi haft en del utmaningar längs vägen. Vi bygger dock alltid långsiktigt, så vi hoppas verkligen att detta kommer att löna sig.

Bortsett från det så erbjuder Vaimo allt det vi kan tänkas behöva vad gäller vår webbplats.
 Vi tror på att detta samarbete ska ge oss en stor extra kraft och potential för att fortsätta vara i framkant på de områden vi fokuserar på.

Vilken marknad/marknader har störst potential?

– USA, Kina och Tyskland.

Hur ser du att er e-handel kommer att utvecklas inom det kommande året och 
vilka utmaningar ser ni framför er?

– Vi kommer att fortsätta att satsa på vår egen shop, vi lanserar nu två helt nya checkouts för snabbare köpprocess och lanserar faktura genom Klarna för första gången.

Vi kommer att påbörja bygget av en app för att ge våra kunder än ännu bättre service på de områden vi tycker är viktiga, allt ifrån träning och kost till inspiration och motivation. Vi kommer lansera en shop på tyska samt ta in en tysktalande kundtjänstmedarbetare för att ännu mer rikta in oss mot den tyska marknaden.

Jag säger aim’n år 2025, vad ser du framför dig?

– Sveriges största träningsklädesmärke, egen fashion-kollektion och egen skolinje. aim’n ska ha lanserats själva och via återförsäljare i alla världsdelar, omsätta över 500 mkr och ha en tribe som innehåller mer än 5 000 000 personer.

Avsluta meningen:



aim’n står för… att våga genomföra sina drömmar.

aim’ns genomsnittliga kund är… en kvinna som tillsammans med oss vill skapa framgång.



Mina dagliga roll kräver att… jag älskar utmaningar, jag roddar i allt från återförsäljare, struktur och ekonomi till att måla en list eller att sitta och uppdatera hemsidan.

Mina ledord är… mest flexibel vinner!

Jag är 100% nöjd med en arbetsdag när… vi utvecklas, oavsett område och storlek på utveckling.
 


Nyckeltal för perioden 1-31 december 2016 jämfört med 1-31 december 2017

485% – ökning av intäkter

300% – ökning av transaktioner

46% – ökning av genomsnittligt ordervärde

283% – ökning av besökare på sajten

Ta en närmare titt på aim’ns inspirerande webbplats HÄR och kontakta oss om du vill veta mer om projektet!

 

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.