Nu när stora delar av världen upplever värmeböljor och oändliga somrar kan tanken på novembers Black Friday och Cyber Monday (BFCM) tyckas långt borta. För företag är det dock aldrig för tidigt att börja förbereda sig inför denna kritiska period inom detaljhandel och handel.

Faktum är att siffror från Adobe Digital Insights för 2017 illustrerar omåttligheten av starten på storhelgens shopping. Utgifterna för shopping online ökade med 16,9 % respektive 16,8 % för Black Friday och Cyber Monday, vilket blir den största shoppingdagen online i USA. Cyber Monday har också banat väg för den första dagen någonsin med en försäljning på 2 miljarder dollar genom mobilen och en ökning med 10,1 % för mobil konvertering.

Med en trend som ser ut att försätta även under 2018 är det absolut nödvändigt att du förbereder ditt företag för denna period för att maximera resultatet. I den här artikeln dyker vi in i några av de viktigaste delarna för att se till att du är redo för butikens största helgdag!

Använd data till din fördel

”Failing to prepare is preparing to fail”

Det här ordspråket har en hel del sanning i sig vad gäller förberedelserna inför den kommande storhelgen. Med data (och mycket av det) tillgängligt via analysverktyg finns det ingen anledning till varför du ska gå in i blindo till BDCM.

Studera tidigare års data och leta efter allmänna trender. Med lämpliga analysverktyg kan du göra intelligenta, bevisbaserade beslut, snarare än att bara gissa. När du analyserar din data kan du fråga dig själv frågor som:

 

  • Vad var dina bästsäljare?
  • Var det under särskilda steg som besökarna övergav sina kundkorgar?
  • Pågick försäljningen över hela helgen eller höll den sig till en viss dag?
  • Hur stor andel av försäljningen kom från nya kunder?
  • Hur stor del av besökarna övergav sina kundkorgar innan betalning, och förändrades det över tid?
  • Kom majoriteten av konverteringen från desktop eller mobil?
  • Vad var din ROI på marknadsföringskampanjer inför Black Friday och vilka fungerade bäst?

Dessa typer av frågor kan hjälpa ditt företag att bli redo för kraven under BFCM.

 

Om du känner dig överväldigad av all den data du erhåller, överväg att byta till ett analysverktyg som Magento BI. Detta helautomatiska system ställer all din data under ett och samma tak så att du kan göra snabbare och mer informerade, strategiska beslut.

Testa din teknik

Tänk dig detta scenario: Du har riktigt lyckats med dina marknadsföringskampanjer, har ett snyggt utseende på sidan och har rekord med antal besökare men under Black Friday är sidan smärtsamt långsam. Utöver detta har besökare på din webbplats svårigheter att navigera mellan sidor på mobilen och när de äntligen ska göra ett köp kraschar sidan. Vilket gör att kunden snabbt vänder sig till konkurrenten vars sida är en glädje att navigera sig igenom.

Det här är varje återförsäljares värsta mardröm, men det kan undvikas genom att testa, testa och återigen testa.

Testa din sida för hur bra den laddar i god tid före denna långhelg. Se till att din webbplats kan hantera det uppskattade antalet besökare (plus en bra bit mer, om så blir fallet) och kontrollera att webbplatsen är snabb!

Hastigheten är kritisk, vilket illustreras i denna Kissmetrics Report:

 

  • 47 % av konsumenterna förväntar sig att en webbsida laddas på 2 sekunder eller mindre.
  • 20 % av besökarna överger en webbplats som tar mer än 3 sekunder att ladda.
  • En fördröjning på 1 sekund av sidvisningen kan resultera i en minskninga på 7 % av konverteringarna.
  • Om en e-handelsplats tjänar 100 000 dollar per dag kan en fördröjning på 1 sekund potenitellt kosta dig 2,5 miljoner dollar i förlorad försäljning varje år!

 

Det är också av värde att söka på din webbplats URL direkt på sökmotorer och pröva sociala mediers CTA för att se hastigheten från olika ställen. Detta försäkrar dig om att alla områden är täckta.

Testa slutligen att din sida är optimerad för mobilen. År 2021 kommer försäljningen från mobilen att utgöra nästan 75 % av all försäljning inom e-handeln, så det är viktigt att göra detta rätt för att undvika hotet om förlorad försäljning.

Om du vill lära dig mer om att testa din butiks prestanda genom att invetera din webbplats, spana in våra experttips här!

Använd marknadsföring för att skapa angelägenhet

Det är viktigt att du kommer in i dina kunders huvuden innan BFCM. Att skicka ut några tweets natten före Black Friday räcker helt enkelt inte.

Under veckorna fram till helgen kommer kunderna oundvikligen att sakta ner på inköp eftersom att de väntar på de stora BFCM-rabatterna. Det är också nu de planerar vilka inköp de vill göra och varifrån. Det betyder att du måste kämpa för att komma in på kundernas lista!

Använd e-mailmarknadsföring, sociala medier, artiklar, giveaways, reklam etc. Då, när tiden är inne, kommer kunderna att ha dig i bakhuvudet och mer sannolikt besöka din webbplats för att hitta försäljningsobjekten.

Du kan använda e-mail och sociala medier för att bygga upp spänningen kring din BFCM-försäljning och skapa en känsla av angelägenhet för dina kunder. Nej, du vill inte spamma dina kunder och överösa dem med information, men det är viktigt att du visar upp vad du har att erbjuda. Utöver pris, använd incitament på ett tidigt stadium, så som lojalitetsprogram, exklusiva kupongrabatter, tidig åtkomst och gratis leverans för at driva trafik och konvertering.

Kom ihåg att den genomsnittliga shopparen kommer att bli överöst med marknadsföringsmaterial i starten av BFCM när företag tävlar om sina kunder. Därför är det viktigare än någonsin att skapa en marknadsföringkampanj som sticker ut och går igenom bruset från de generiska försäljningsmailen som fyller inkorgar över hela världen.

I den här artikeln undersöker vi hur vår kund Dr Denim använder e-mailmarknadsföring inför nedräkningen till Black Friday för att drastiskt öka sina ordrar och omsättning.

Uppdatera ditt innehåll

Ditt innehåll är ett viktigt sätt för att konvertera besökare till återkommande och lojala köpare. Inför BFCM, se till att ditt innehåll är uppdaterat för just denna säljperiod. Du kan inte lämna sidan som den var och hoppas att kunderna kommer att hitta sin egen väg genom dina BFCM-produktsidor. Innehållet ska skapa en angelägenhet, spänning och makt vilket gör att kunderna väljer dig för sina helginköp.

Få dina produktsidor redo en vecka eller två före försäljning så att sökmotorerna har möjlighet att indexera och inkludera dem i flödet. Du kan också behöva lägga upp en särskild kategori för Black Friday och Cyber Monday, eftersom att kunderna ofta vill se alla erbjudanden på ett ställe.

En taktik som ofta används av återförsäljare är att skapa en landningssida för Black Friday och Cyber Monday flera veckor i förväg, och sedan implementera ”tips” i olika steg, till exempel en uppmaning som ber besökare att registrera sig för e-mail och förhandsvisningar av de produkter som kommer att vara rabatterade.

Kom ihåg att innehållet är din chans att prata med och få kontakt med publiken. Det är något du kan använda till din fördel när du maximerar BFCM-resultatet och får kunderna från punkt A till punkt B. Investera i ditt innehåll och tänk på hur du ska använda det för att sända ut ett meddelande som informerar, skapar nyfikenhet och exalterar på en och samma gång.

Lägg till funktioner för storhelgen

Det är viktigt att komma ihåg att kundernas beteende den här helgen kan vara annorlunda än andra gånger under året. Det går inte att komma runt det faktum att kunderna letar efter de största möjliga rabatterna under BFCM. Detta kommer sannolikt att ändra hur de går till väga inför ett inköp. Det är säkert att säga att mycket mer jämförelser kommer att äga rum. Kunderna bläddrar runt på olika sidor och letar efter var de kan få mest värde. Och inte bara det, om de köper julklappar till vänner och familj så letar de efter produkter som de kanske inte vet så mycket om.

Baserat på dessa olika beteenden kan du installera funktioner på din webbplats som hjälper konvertering och driver försäljning. Ta till exempel en kund som har en lista på tio artiklar att köpa och jämför din butik mot någon annan. Vad den här personen behöver är ett enkelt sätt att samla och sammanfatta den informationen utan att behöva ha flera sidflikar öppna på datorn. I det här fallet kommer funktioner som önskelista, nyligen visade produkter och produkter som ska sparas till senare att göra kundens köpupplevelse mycket enklare och roligare.

Vi har listat upp några funktioner som kan vara till nytta för helgkunderna. om du redan har dem på din webbplats, överväg att betona dem än mer och se till att de fungerar smidigt. Testa och trimma funktionerna så att de fungerar felfritt. Om du inte har dem är det dags att implementera direkt:

  • Önskelista
  • Spara till senare
  • Senast visade
  • Merförsäljning
  • Korsförsäljning
  • Topplistor
  • Bästsäljare
  • Rabattkategorier
  • Hitta presenter
  • Presentinslagning
  • Presentmeddelande
  • Presentkort
  • Kupongkoder
  • Leverera till annan adress
  • Begränsa urvalet efter prisklass
  • Storleksguide

Pröva din sidas kundresa

Du måste se till att vanliga användarresor och scenarion testas och optimeras innan shoppingperioden börjar.

Det kan vara lätt att hamna i fällan att alltid se sin webbutik ur ett internet perspektiv. Men hur är din externa publik? Hur upplever de webbplatsen?

Det är viktigt att kunderna litar på informationen på din webbplats och har en konsekvent och trevlig upplevelse över alla kanaler. Tillbringa lite tid för att navigera runt på företagets hemsida och kontrollera att allt fungerar sm det ska eller som förväntat. Exempel på några saker att se upp för:

 

  • Brutna länkar
  • Produktinformation i konflikt
  • Produktinformation som saknas
  • Felaktig formatering/display/placering
  • Sidor med långsam laddning
  • Felaktiga omdirigeringar eller felaktiga sidor
  • Pixliga och utsträckta bilder
  • Bilder eller filer som saknas
  • Problem med formatering som påverkar sidvisningar

Utöver dina egna test kan du också överväga att använda användartest för att få omedelbar återkoppling om din webbplats. Ju mer feedback desto bättre!

 

För ytterligare praktiska råd om att utveckla relationer med kunder och öka kundens lifetime value, spana in dessa tips!

Tänk på ditt erbjudande

Som årets stora rabatthändelse, se till att göra detta till ditt starkaste erbjudande. Om du endast har samma erbjudanden som månaden innan kommer kunderna att vara mindre benägna att besöka din butik. Erbjudande under BFCM måste ge mer värde än dina konkurrenters. Vad det än är du erbjuder, se till att detta visas på din webbplats och genom marknadsföring så att kunderna vet exakt vilket värde du levererar.

Det är också viktigt att erbjudandena är konsekventa. Du vill inte ha en situation där en produkt har 10 % rabatt på Black Friday men visas med 50 % rabatt på Cyber Monday. Konsumenterna vill ha rabatt men dessutom vill de känna att de får bästa möjliga och mest exklusiva rabatt.

Tänk på vilket värde du kan leverera till dina kunder, berätta för dem exakt vad det är och leverera med full transparens!

 

Här kan du lära dig mer om hur Vaimos kunder hade en omsättningstillväxt på 72 % och en orderökning på 50 % under Black Friday-helgen. Om du skulle vilja prata med oss om hur vi kan hjälpa till att driva framgången för din affärs digitala handel, ta kontakt med någon i vårt team idag!

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.