Glitter har skapat en e-handelsdestination tillsammans med Vaimo


Glitter är marknadsledande inom modesmycken och accessoarer i Norden. Totalt finns ca 225 butiker och 1200 anställda i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Glitters butiker erbjuder kvinnor i alla åldrar ett brett sortiment av prisvärda modesmycken och accessoarer i kombination med personlig service. Glitter är specialister på styling och har förslag på hur man med små medel kan förstärka den personliga stilen. Glitter är ett dotterbolag till handelshuset Bergendahl & Son, som ägs av familjen Bergendahl-Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen. Handelshuset Bergendahls består av Bergendahls Food (City Gross, EKO), Granit samt Bergendahl Fashion (Glitter och Zanzlöza Zmycken).


Glitter möter den digitala kunden

Vaimos kund Glitter lanserade sin e-handel på Magento Enterprise med en projektbudget på 2000 timmar i maj 2016 och denna representerar bredden på sortimentet med ca 4000 aktiva produkter på sajten. Tidigare hade man en sajt med ett begränsat produktutbud, utan möjlighet till köp. En del av produkterna i e-handeln är unika för webben, som t ex delar av BaByliss utbud och specifika kollektioner. “Momentum gjorde att vi satsade på e-handel. Glitter måste möta den digitala kunden och vår e-handel fungerar som en hub, där kunden möts av inspiration, Glitters breda produktutbud och information. Kunder kommer att konvertera online såväl som offline i våra fysiska butiker,” säger Erica Stigerud, E-Commerce Manager på Glitter. 

De fysiska butikerna erbjuder events, tutorials och inspiration, något som även behöver hitta in i e-handelsvärlden. Det är en fråga om att skapa sin nisch och just hårprodukter har blivit Glitters unika ingång till den oändliga marknaden. “Vi arbetar mot en väletablerad omnikanal upplevelse. Idag är vi multikanala,” säger Erica. Just denna resa är lång och kräver mycket av organisationen. Det gäller att allt och alla är med på tåget, från butiker, lager, strategi och teknik som anpassas. Det är en förändring som inte görs över en natt, men som sakta men säkert implementeras för ett välfungerande maskineri, där alla tar del av kakan.




Hur guppig är e-handelsvägen egentligen?

Låt oss konstatera att e-handelsvägen inte är en motorväg utan minsta kurva eller krök. Det är ett utmanande off-road-äventyr med en hel del utmaningar, små som stora. E-handeln rusar på, full gas med siktet inställt på framtiden. Här gäller det att som organisation inse att förändring är oundviklig och att det skapar ett helt nytt sätt att arbeta, där flöden styrs om för att möta e-handeln.

Glitters backend-integrationer är en riktig utmaning, då ett gammalt, mindre konsumentinriktat system möter ett nytt. Konsekvenserna ser man först när man är färdig, något man helst av allt skulle vilja kunna förutse för bättre val i ett tidigt skede. “Själva artikelstrukturen har varit utmanande. Vårt artikel -och produktsortiment ligger under vårt affärsstödssystem, men vi vill gå över till Magento så mycket det bara går,” säger Erica och fortsätter “Vi gillar Magento tack vare dess skalbarhet och att det är en open-source-plattform. Vi kan tillgodose de behov vi de facto har. Och just dessa behov ledde oss till Vaimo, som är den bästa leverantören att realisera vår vision om en omnikanal lösning.”



Glitter 1.0 

Glitter säljer prisvärda modesmycken och accessoarer i volym. Sajten ska kunna hantera en stor mängd trafik och man står öga mot öga med utmaningen i att höja snittordern och skapa riktigt bra konvertering. Hur gör man då detta? Vilket är Glitters recept på framgång? 

Först och främst ska det självklart vara lätt att handla. Här spelar den mobila anpassningen stor roll, och det stavas responsivt. Då Glitters produkter är prisvärda och inte kräver stora överväganden är de perfekta att inhandlas på språng, några klick på mobilen och sedan ett vadderat kuvert på väg hem till kunden. Mobilen kommer att vara den mest avgörande enheten för Glitter.

Något annat som gynnar användarupplevelsen och som skapar förutsättning för fina konverteringssiffror och återkommande kunder är fri frakt-nedräkning. Och för att enkelt klicka hem allt i en tutorial eller inspirationsbilder så finns funktionaliteten “shoppa stilen” som ger dig en hel look utan navigeringsbananza. 

När sedan alla fina fynd har landat i varukorgen vill kunden betala snabbt och smidigt. Här står Klarna som stabil leverantör med bäst möjlighet att tillmötesgå Glitters behov av kundtjänst. “Det handlar om att Klarna kan hantera stora volymer och transaktionstäthet och deras data hjälper oss att bli bättre,” konstaterar Erica och nämner att Swish kan komma på tal i framtiden.




Vaimo har pratat om “content is king” vid ett flertal tillfällen och här stämmer Glitter in i lovsången. Det handlar om att fylla webbplatsen med god information och man arbetar aktivt med onsite SEO. Glitter har produktnamn utifrån ett SEO-perspektiv, likaså beskrivningar, istället för ur ett materialperspektiv. Organisk trafik till sajten är A och O!

ONär besökaren har blivit kund, hur skapar man förutsättningar för att kunden ska återkomma, om och om igen? Svaret är retargeting och Glitter planerar att lansera ett nytt CRM-system där man arbetar segmenterat och precist för att skapa personliga erbjudanden. Glitters utbud är brett, men man behöver inse att alla inte vill ha allt. “Det finns ingen mening med att skicka ut erbjudanden om piercings om kunden inte alls är intresserad av detta,” konstaterar Erica med ett skratt. 

I främsta ledet för lojalitet står Club Glitter som har erbjudanden för kunder både online och offline. Som medlem ska man kunna ta del av allt och klubben kommer framöver att putsas upp och skina än mer för att skapa en unik känsla av tillhörighet och gemenskap, där unika erbjudanden skapas just för medlemmarna.




Vad ser Glitter vid e-handelshorisonten?

“Om fem år har vi en fullt fungerande omnikanal lösning med glada, digitala kunder som återkommer, med hög konverteringsgrad,” svarar Erica när vi kommer in på ordet framtid. “Vi har brutit ner utmaningar och löst dem. Det handlar om en ständig utveckling och jag ser både att Glitter 2.0 och 3.0 lanseras.”

En spännande nyhet på den sprakande Glitter-himlen är lanseringen av Glitterista. Detta är ett flöde i sociala medier där människor får dela med sig av sina Glitter moments. Man kommer att använda flera influenser och #Glitterista kommer alltid att finnas med. Four Sixty står som tredjepartsleverantör av denna nyhet tillsammans med Vaimo.

Marknaden, den oändliga marknaden, hur ser Glitter på den? Idag finns e-handeln endast i Sverige, men 6-8 månader framåt ska den även introduceras i de övriga nordiska länderna. Sedan, i steg tre, satsar man på utvalda europeiska länder. Det handlar om att sakta ta sig an marknaden och förfina på vägen för att skapa långsiktighet och stabilitet.

Vi har tidigare konstaterat att Glitters lösning är multikanal, men med en utstakad strategi att erbjuda omnikanal fullt ut. Idag kan man returnera ett köp online i en fysisk butik, men man kan t ex inte se saldon online för butikerna. Detta är ett gediget arbete där kassasystem ska bytas ut, produkthantering  ska anpassas och logistik ska fungera effektivt. På tal om logistik så föll Glitters val av logistikpartner på PostNord efter gedigen förstudie. Man konstaterade att PostNord var den enda som kunde leverera produkter i brevlådor i den utsträckning som förväntades. Detta gäller dock endast för Sverige. När det sedan kommer till de övriga nordiska länderna kan det bli tal om helt andra samarbetspartners. l




Erfarenhet skapar insikt - tips från Glitter!

  • Gör en gedigen förstudie av lösningsleverantörer, ERP-system och POS-system. 
  • Ha koll på systemleverantörer (affärssystem och kassasystem).
  • Kreativiteten får inte påverka köpprocessen, men man måste våga prova nya saker! 
  • Var alltid beredd på förändringar! Blanda data med erfarenhet.
  • Levande, inspirerande content ger dig säljfokus och skapar köplust hos konsumenterna.
  • Knyt all försäljning till relevant content.


Kontaktuppgifter - Glitter

Erica Stigerud
E-Commerce Manager
erica.stigerud@glitter.se
+46 76 800 20 85



Kommentarer

Vill du veta mer? Kontakta oss