http://www.filippa-k.com/en

Filippa K grundades 1993 i Stockholm och är ett framstående, Skandinaviskt modeföretag som designar och tillverkar tidlösa, unika plagg och accessoarer för både män och kvinnor. Dessa säljs i Filippa Ks 50 egna butiker på 20 marknader runt om i världen samt genom fler än 700 internationella återförsäljare, som t ex Selfridges, Liberty, Bijenkorf, NK, Stockmann och Illum. I maj 2014 lanserade Filippa K sin nya webbplats som gör det möjligt att köpa produkterna online.

 

FAKTA

  • Företag: Filippa K
  • Bransch: Mode
  • Magento-version: Enterprise
  • Paketering: Innovate
  • Marknad: Sverige
  • Webbplats: www.filippa-k.com
  • Projektplan: 24 veckor
  • Projektbudget: 1800 timmar
  • Antal produkter: ca 600 produkter per säsong


Patrice Lusth, E-commerce Manager på Filippa K

“Vår nya webbplats är vacker och andas Filippa K. För oss är varje liten detalj viktig och vi är angelägna om att möta våra kunders höga förväntningar på service, enkelhet, stil och kvalitet. Den nya filippa-k.com får fram våra värderingar på ett mycket bra sätt. Att lansera en webbshop var en otroligt viktig milstolpe och ett första steg i att skapa en oöverträffad kundupplevelse och service i alla våra säljkanaler. Vi kommer att presentera kompletta kollektioner och kampanjer på nya sätt och addera fler tjänster. Självklart planerar vi även att erbjuda leveranser till fler marknader.

Utmaningen

Filippa K använde Magento redan innan detta projekt utan att det fanns möjlighet att köpa produkterna. Tidigare hade webbplatsen endast använts som ett showroom för inspiration, en källa för information om Filippa Ks varumärke, dess värderingar och varumärkesansvar. Den största utmaningen med projektet var att lansera en premiumbutik inom en snäv tidsram utan att göra avsteg från planerat innehåll. Även att tolka Filippa Ks varumärkesidentitet och grafiska uttryck, som måste vara minutiöst till varje pixel, på en konverterande webbplats var också en utmaning. Då Filippa K har väntat tills nu med att lansera sin nya webbplats, har kunderna höga förväntningar på en multikanalhandel där varumärkesupplevelsen online ska vara lika stark som i de fysiska butikerna.

Lösningen

Vaimo utvecklade en webbutik som går i linje med Filippa Ks varumärkesvärden och designkrav, där man inte bara skapade en responsiv site, utan även en speciallösning för mobila enheter. Vaimo lyckades framgångsrikt kombinera användarupplevelse med Filippa Ks estetik och grafiska riktlinjer. Vaimo och Filippa K kommer kontinuerligt att arbeta med kundupplevelsen på mobila enheter, för att förbättra användarvänligheten och samtidigt bibehålla den perfekta känslan på webbplatsen.

Funktioner

  • Responsiv webbplats med snabbkassa
  • Olika visningar för kategorilistningar och produktsidor
  • Integration med Adobe Scene 7 för bildvisning och zoom
  • Skyltfönster med olika stilar
  • Kombinerad scroll- och sticky-lösning på produktsida
  • 6 olika mallar för startsidan för dynamisk landning

Projektet

Projektteamet var väl införstådda med den snäva tidsramen, vilket lade grunden för att webbplatsen skulle kunna lanseras i tid och inom avsatt budget. Filippa K lärde sig en hel del i arbetet med Vaimo, bl a hur viktigt det är att testa och vikten av detaljfokus från alla inblandade. Lanseringen gick snabbt och smidigt, vilket är en bedrift med tanke på graden av teknisk komplexitet och att personerna inblandade i projektet satt i olika tidszoner.

 

Klicka här för att komma till Filippa Ks nya webbplats. Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om projektet.

 

Ladda ner PDF för att läsa mer.

Vill du veta mer? Kontakta oss