Det må vara högkonjunktur för e-handeln världen över, men detta innebär inte att vem som helst kan ge sig in i leken och förvänta sig framgång.

Detta enligt Vaimo, e-handelsexperter och Magento Gold partner. Vaimo menar att e-handeln levererar goda vinster- men bara till de som gör det rätt. Och då marknaden mognar, blir kunder mer krävande, vilket innebär att endast de bästa e-handelsstrategierna kommer att lyckas i framtiden.

Undersökningar tyder på att världens bästa siter ser snabb intäktsökning då fler och fler handlar på nätet. Detta garanterar dock inte lättförtjänta pengar. Ju mer mogen marknaden blir desto kräsnare blir kunderna. Man är mer lojal mot e-handelsplatser som är intuitiva och informativa, istället för att bara gå på att produkterna finns till försäljning online. Enligt Forrester Research kommer företag i USA att tjäna 280 miljarder dollar på nätförsäljningen år 2015 , till skillnad mot försäljningen 2011 , som låg på 176,2 miljarder dollar.

Ny undersökning genomförd av yStats i Storbritannien visade att konsumenter spenderade nästan 35 miljarder pund på nätet under det första halvåret 2012, där många av dessa använde sina telefoner för att handla. Mer än hälften av alla smartphone-ägare har använt sin telefon för att genomföra minst ett köp på nätet.

En annan undersökning som utfördes i Storbritannien av EpiServer och OnePoll fann dock att nöjdheten bland kunder har minskat. Under 2011 fick de 25 topplacerade e-handlarna 63 % i kundnöjdhet. I år har denna siffra minskat till 58 %, även om fler och fler handlar på nätet. Majoriteten av dessa (57%) tenderar att handla från ett fåtal utvalda siter.

Vaimos Chief Operating Officer, Brendan Peo, säger att detta visar att e-handlare med en solid och noggrant planerad strategi kommer att ta merparten av den växande e-handelsmarknaden.

"Shoppingbeteendet förändras avsevärt på mycket kort tid. E-handelslandskapet utvecklas i rasande tempo, vilket innebär att om du inte håller koll dagligen så hamnar du på efterkälken. Kunder vill ha mer än bara produkter till försäljning på nätet. De vill jämföra produkter, läsa recensioner och se Facebook-diskussioner; de vill köpa på nätet och prova i butik. Dagarna är förbi då handlaren och dennes teknik avgör hur kunderna interagerar med varumärket och produkter. Idag handlar allt om att vara kundorienterad. Det är kundernas iPhones eller iPads, och deras sociala nätverk, som avgör vem, var och hur människor interagerar med en handlares varumärke och produkter", förklarar Peo.

Det finns vissa nyckelfaktorer som är avgörande för att behålla kunder på en site och få dem att genomföra ett köp. Dessa inkluderar lätt navigering, full integration med backend-system, personlig shoppingupplevelse, korsförsäljning, en effektiv flerkanalsnärvaro – inklusive en mobil webbplats och regelbunden kommunikation med kunder om nya produkter de kan tänkas vara intresserade av.

E-handelsplattformar är ämnade för att sälja produkter. Detta kan tyckas självklart, men alltför många varumärken fokuserar på sitens design – inte försäljningen. "Fall inte i fällan av att fokusera för mycket på snygg design. Du behöver fokusera på försäljning; det måste finnas en mycket noggrann avvägning mellan designen, varumärket och konverteringen", säger Peo.

Förutom innehållet, attraktiv layout och bilder med hög kvalitet, måste siten vara intuitiv och erbjuda mervärde – som att presentera relaterade produkter på ett logiskt sätt. Det handlar om så mycket mer än att erbjuda prisvärda varor – du måste ge användaren vad han förväntar sig att se i rätt tid, på rätt plats. Att handla på nätet ska vara en angenäm upplevelse – som att bli expedierad av en erfaren säljare.

Att ha en flerkanalsnärvaro kan öka vinsten och förbättra kundupplevelsen, men för att vara effektiva, bör en multikanalstrategi säkerställa att online- och offlineupplevelsen är helt i synk, vilket gör att kunden kan få samma varumärkesupplevelse i alla kanaler.

Peo säger att ha en e-handelsplats som inte ger en bra användarupplevelse är möjligen värre än att inte ha en e-handelsplats alls. "När konsumenten irriterar sig på shoppingupplevelsen, drivs de bort", tillägger han. Upplevelsen påverkar deras uppfattning om varumärket som helhet, inte bara e-handelsdelen.

"När handlare underinvesterar i sin e-handelsplattform, strategi och integration mot backend-system, så kan inte deras site leverera det kunderna är ute efter – en friktionsfri köpupplevelse", säger Peo.

Vill du veta mer? Kontakta oss