Det förutspås titt som tätt att e-handlare tar över den fysiska handeln och Deloitte bekräftar detta i sin 2017 Holiday Survey där det förutspåddes att 55 % av julhandeln skulle ske online. Samma rapport från förra året visade att 51% fortfarande skulle julhandla i butik, vilket visar på den växande trenden. En av de största anledningarna till att e-handlare har övertaget är att de kan erbjuda mer – från mängden produkter till variation och leveranssätt och användbarhet. En närvaro online är otroligt viktig för både B2C och B2B, och innovation är nyckeln till att skilja sig från mängden och skapa något riktigt framgångsrikt. 

Medan onlineförsäljningen inom B2C har växt exponentiellt under de senaste åren, motsvarar det bara en bråkdel av försäljningen inom B2B. Statista avslöjade att B2B-försäljningen drog in hela 6.4 triljoner euro runtom i världen, jämfört med 1.8 triljoner euro för B2C. Medan detta låter som en framgångssaga för B2B-handlare är sanningen att B2B har hamnat efter vad gäller den digitala fronten, med flera återförsäljare fast i föråldrade system med manuella processer och metoder. Vår kund sen länge, hemmafixarjätten BAUHAUS, som öppnade dörrarna år 1960 i Mannheim i Tyskland, med en unik sellingpoint kring att samla allt under ett tak. BAUHAUS har för närvarande 18 varuhus i Sverige och en hemsida som vänder sig till kunder inom både B2C och B2B. 

BAUHAUS avslöjade nyligen att deras största försäljningskanal inte längre är ett fysiskt varuhus, utan istället bauhaus.se, e-handeln Vaimo har arbetat med sedan år 2011. Medan Tyskland är BAUHAUS största marknad, är BAUHAUS Sveriges webbutik större totalt sett än det stora nätverket av varuhus i Europa.

Här är en närmre titt på vad Vaimo har byggt för BAUHAUS B2C- och B2B-kunder genom åren för att göra det möjligt för dem att gå förbi varuhusen i omsättning:

Click and Collect: BAUHAUS kunder kan välja att köpa sina varor online och hämta dem i  närmsta varuhus.

Uterumskonfigurator: BAUHAUS och Vaimo skapade en guide för att hjälpa BAUHAUS kunder köpa uterum. Konfiguratorn guidar kunden genom de olika valen som krävs för att köpa rätt produkt. Allt från rummets design, vilken typ av tak, dimensioner och för vilken säsong det är menat är alla viktiga faktorer som kräver expertråd för att försäkra rätt funktionalitet. Nästa val inkluderar val av fönster och skjutdörrar. Beroende på vilka val kunden gör kan dessa också anpassas ytterligare. Guiden uppdaterar kontinuerligt kunden med sammanfattningar av val som gjorts, och varje urval följs av beskrivande text och bilder. Slutprodukten sätts ihop virtuellt och kan läggas i varukorgen för köp online. Slutprodukten innehåller också viktig dokumentation, som ritningar, bygginstruktioner, information om bygglov och annan generell information. Kunden behöver inte köpa produkten för att få informationen om den. Det kan också skickas separat till kundens emailaddress. Uterumskonfiguratorn är tillgänglig från den svenska BAUHAUS-sidan.

Fraktalternativ: BAUHAUS Sverige planerar att hantera alla leveranser själva i specifika delar av Sverige, istället för att använda partners. Det här är ett pilotprojekt som rullades ut den 10 Januari 2018 och har BAUHAUS egna logistiklösning som stöds av en intern app för BAUHAUS anställda. Detta gäller både leveranser för B2C och B2B.

Inlogg med BankID : BAUHAUS implementerade en säker inloggning exklusivt för B2B-kunder som använder inlogg genom internetbank, med högre säkerhetskrav.

Ny Pseudo-meny: Vaimo har byggt ett extra lager i BAUHAUS meny vilket betyder att kategorier med produkter kan dyka upp under olika kategorier, omarrangerade, utan att dupliceras. Olika kategorier i menyn kan leda till en och samma product. Första nivån av kategorier är uppdelade i många kategorier och genom att använda en drag and drop-funktion/interface kan menynivåerna  ändras.

Extern kontohantering per session via API: Kundportalen för B2B är skräddarsydd och baserad på API, med egna betalningsmetoder och ett kreditkort för BAUHAUS, skapat exklusivt för B2B-kunder.

Enkel överföring av varukorg mellan två webbplatser för att slutföra order: BAUHAUS har sitt egna badrumsmärke, Camargue. När kunder valt sina produkter och lagt dem i varukorgen överförs sessionen till BAUHAUS kassa.

Sömlös upplevelse i butik: BAUHAUS har stora touchscreens på olika ställen i varuhuset så att kunder kan lägga ordrar, titta på produkter, söka efter produkter och lämna recensioner. Man kan även köpa produkter och ordna med hemleverans. Kunder kan också se sin varukorg genom sms eller email och välja att slutföra köpet genom sin egenvalda kanal.

Beställa prover: BAUHAUS har ett urval av special- och premiumprodukter som man säljer exklusivt. För att sporra försäljningen har Vaimo implementerat en funktion för att beställa hem prover. Kunder kan klicka på en länk på premiumproduktsidan och fylla i ett kort orderformulär för att få ett prov på exempelvis golvplankan hemskickad gratis. Kunderna kan på så sätt testa produkten och se hur den ser ut för att sedan kunna lägga en hel order.

Åter-i-lager-notis: Vad som är unikt med denna vanliga funktion är att BAUHAUS kan kontrollera vem notisen skickas till. Om produkten inte finns i lager kan kunder be om att få en notis när den är åter i lager. BAUHAUS skickar inte ut en notis till alla som klickat i den funktionen utan kan istället välja att skicka ut till de som klickat i först och till det antal som matchar antalet varor som blivit efterfrågade. Om 50 handfat kommit in i lager kommer de tre första kunderna som efterfrågat 50 handfat får en notis om dessa.

Ansökan online för B2BVaimo har anpassat Magentos backend för BAUHAUS genom åren och utvecklat en färgkodad admin-panel för BAUHAUS anställda som både är tydlig och enkel att använda. Detta har gjort att ledtiden för ansökan om ett BAUHAUS-konto online har minskat för B2B-kunder genom en integrerad automatisk check från ett kreditbolag. BAUHAUS-personal brukade skriva in den potentiella kundens information för hand och sedan utföra manuella kontroller, men nu är allt automatiserat tack vare denna funktion.

Vill du lära dig mer om hur du kan förbättra din e-handelsplats? Boka ett möte med våra lokala experter på Vaimo genom att fylla i formuläret nedan:

Kundstudie

BAUHAUS.SE

Läs vår kundstudie om BAUHAUS genom att klicka på nedan länk. 

Världsledande E-handelsleverantör

Vaimo är en strategisk partner och helhetsleverantör inom e-handel och omnikanal. Vi hjälper företag över hela världen att kraftigt öka sin försäljning med digitala lösningar i alla kanaler inom såval B2C som B2B.

Vaimo är en av de allra främsta leverantörerna av Magento i världen med över 300 medarbetare i 12 länder.